Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udvidet flekstid - Studentermedhjælp

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa gæve Aminoer!

Jeg står overfor at skulle ansætte en studerende, til at tage sig af nogle af opgaverne i firmaet. Da jeg ønsker at fastholde medarbejderen over et lang stykke tid, har jeg derfor planer om at være meget fleksibel ift. arbejdstid, således at vedkommende kan få jobbet til at spille sammen med sin uddannelse.

I den ideelle verden (set fra mit perspektiv) ville det være sådan, jeg aftaler med vedkommende at han/hun arbejder X-antal timer ugentligt, og så ellers selv bestemmer hvornår vedkommende arbejder den enkelte uge, samt fordelingen mellem arbejde her på kontoret samt hjemmearbejde. Overarbejde på eget initiativ er til normal timeløn, hvorimod overarbejde ifm. messer og lignende vil medføre en bonus. Medarbejderen får sig en god timeløn for at kompensere for et hav af tillæg som personen ellers ville skulle få, og jeg slipper for et bureaukratisk helvede uden lige...

Efter hvad jeg kan se, hænger verdenen dog ikke sådan sammen. Der vil jo nok opstå et problem ift. sygdom (da der jo ikke er nogle faste arbejdsdage), samt helligdage. 

Så hvordan kommer jeg tættest på "ønskeløsningen", uden at bryde en masse regler? Er det eksempelvis tilladt at lade personen arbejde fast én dag om ugen x-antal timer, og så lade medarbejderen udføre fast overarbejde når det passer vedkommende bedst? Eller kan man lave en ugeplan eksempelvis hver 14 dag, som man så arbejder ud fra? Måske noget helt tredje?

1000 tak for hjælpen!

/ Emil

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 20:16

Jeg vil være så fræk at sparke lidt til tråden - et svar ville være rigtig lækkert!

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:42

Hej Emil,

Hvis du har mulighed for at holde den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid på mindre end 8 timer, så vil ansættelsesforholdet ikke være omfattet af funktionærloven. Er ansættelsesforholdet ikke omfattet af funktionærloven, har du ikke pligt til at betale fuld løn ved f.eks. sygdom - og du vil heller ikke være bundet af lange opsigelsesvarsler.

Er dette ikke muligt, så vil dit forslag om en 14-dages arbejdsplan være en god løsning, så der ikke opstår tvivl om, hvorvidt sygdom falder på en arbejdsdag eller ej.

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 12:27

Hej Espresso

Tak for dit svar. Vi snakker over 8 timer, så desværre kan jeg ikke nøjes med de mere lempelige regler. At vi snakker over 8 timer betyder vel ikke at ansættelsen er omfattet af funktionærloven - eller hvad? 

/  Emil

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 16:29

Emil Blücher:
At vi snakker over 8 timer betyder vel ikke at ansættelsen er omfattet af funktionærloven - eller hvad? 

Jeg læser i dit oprindelig spørgsmål, at der er tale om kontorarbejde. Og hvis det er rigtigt, så vil funktionærloven være gældende ved en arbejdstid over 8 timer ugentligt.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)