Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb og salg af .com domæner skal, skal ikke??

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Gentofte
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 303
Fra  Telesvar Telefonpasning ApS Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Et lille spørgsmål til jer. Jeg har tanke på at købe nogle .com domæner, med videresalg for øje til U.S.A, hvilke regler gælder her??

Gode råd er meget velkomneBig Smile!

Med venlig hilsen

Cher Pedersen

Telesvar

Fra København
Tilmeldt 25. Nov 11
Indlæg ialt: 99
Fra  diCEPT ApS Skrevet kl. 14:09

Jeg har igennem mange år købt og solgt en del .com-domæner, så jeg efterhånden fået en masse erfaring med det.

.com domæner administreres af Verisign, mens det er ICANN som står for de overordnede reglerne for bl.a. .com domæner, mens håndtering af evt. domæne klager osv. (UDRP) sker via godkendte organisationer heriblandt WIPO.

http://www.icann.org/en/help/dndr

http://www.icann.org/en/help/dndr/udrp/providers

Før du begynder med at købe/registrere .com domæner, bør du læse de forskellige regler der findes, og ja det er kedelig læsning, men hvis du vil gøre det på et seriøst måde er det bedst at læse det hele.

Overordnede kan jeg kort komme med følgende råd:

- Aldrig registrere trademark domæner (det afhænger selvfølgelig af vareklasser og serviceydelser trademarken er registreret for).

- Aldrig registrere domæner med tastefejl, herunder domæner der minder om andre virksomheders navne/produkter osv, det gælder også kendte personers navne.

- Læs, læs og læs før du begynder med at registrere/købe domæner. Spørg hvis du er i tvivl.

- Hold dig væk fra domæner der indeholder følgende: tal, bindestreg, idn-bogstaver.

- Registrere/køb KUN .com domæner, ligegyldig hvad andre siger. Hold dig væk fra .net, .org og alle de andre nye endelser der snart kommer på markedet.

- Undersøg, analyser, kontrollere og gør det igen et par gange før du registrere/køber domæner.

- Når du søger efter om et domæne er registreret, så gør det kun hos sider du stoler på. Der har før været sider, der registrerede domænet du søgte på, før du selv nåede at registrere dem.

- og til sidst køb kun .com!

Du er velkommen til at skrive / spørge hvis du har nogle spørsmål.

Med venlig hilsen,

M. U.

diCEPT ApS

Kommer snart...

Fra Gentofte
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 303
Fra  Telesvar Telefonpasning ApS Skrevet kl. 14:37

Hej

Tak for svar, jeg vil begynde at læse reglerne etc. igennem tak!

Venlig hilsen

Cher 

Fra Måløv
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 832
Skrevet kl. 15:22

@ M.U.

Er du nogensinde blevet sagsøgt pga. trademark/copyright overtrædelse?

Har selv lige måttet aflevere et domænenavn med trademarkreview.com (trademark = navnet på mærket).. de ville blot have domænet.

Fra København
Tilmeldt 25. Nov 11
Indlæg ialt: 99
Fra  diCEPT ApS Skrevet kl. 19:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Nej, jeg har i de ca. 10-12 jeg har haft med domænenavne at gøre aldrig blevet sagsøgt af noget som helst.

Som i alle andre erhverv kan man vælge to veje, den seriøse vej eller den useriøse vej. Den seriøse vej er mere besværligt og det er ikke sikkert pengene kommer så hurtigt, som hvis man havde valgt den useriøse vej, men til gengæld får man et godt omdømme og man kan være i branchen i mange år.

Det er vigtigt at man sætter sig ind i branchen, så man ikke kommer til at bryde nogle officielle og uofficielle love og regler.

Som jeg skrev i mit tidligere indlæg så skal man holde sig fra trademark domæner. Der er selvfølgelig undtagelser, hvor man anvender domænet i et andet branche end det trademarket er registreret under.

F.eks. hvis vi tager trademarket Apple, så kan de ikke gøre noget, hvis du har domænet applefruits.com og sælger frugt. Du må selvfølgelig IKKE sælge eller have reklamer for hardware/telefoner eller lignende på hjemmesiden, da det så vil krænke deres trademark.

[Trademark]Review.com er et No-No, uden forudgående tilladelse fra trademark-indehaveren.

I er velkommen til at spørge hvis I har nogle spørgsmål.

Hilsen

M.U.

diCEPT ApS

Kommer snart...

Fra Måløv
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 832
Skrevet kl. 13:54

Tak for forklaringen :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)