Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsform med beskyttet profit

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Jul 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Jeg har et spørgsmål omkring beskyttelse af profit til sociale formål i et firma.

Jeg er ved at opstarte et socialt firma som kommer til at arbejde for reduktion af luftforurening fra tuk-tuk's/rickshaws i Indien samt at give chaufførerne penge/forsikring m.m. - begge ting finansieret af reklamer på tuk-tuk'sne/rickshaw'sne.

Jeg har valgt at oprette projektet som firma og ikke NGO eftersom en frivillig forening, som jeg har forstået det, giver en række demokratiske forpligtelser som jeg ikke har lyst til at imødegå, eftersom jeg og mit team gerne vil have så stor handlefrihed som muligt.

----- Mit spørgsmål er: kan jeg, uden videre, indskrive i oprettelsesdokumentet for mit firma at alt profit vil gå til det omtalte sociale formål? Og hvilken slags selskabsform vil egne sig bedst til dette - Aps? Vi ønsker at indskrive forpligtelsen af bruget af profitten til det sociale formål eftersom det vil give sikkerhed for investorer.

På forhånd tak for jeres tid og ekspertise,

Martin

Fra Korsør
Tilmeldt 16. Jan 11
Indlæg ialt: 508
Skrevet kl. 19:45

Fremkommer "overskud" ved erhvervsmæssig virksomhed eller også som bidrag fra "investorer"?

Hvor stort forventes overskud ved erhvervsmæssig virksomhed at være pr. år?

Hvilken rolle har "investorer". (skal de tilbagebetales)?

Er der "samhandel" med "interessenter/investorer"?

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 20:02

Hvis I har udelukkende almennyttigt formål kunne I jo overveje en fondsstruktur eller en nr. 6-forening. De kan typisk fratrække de de beløb der er anvendt til udlodning til vedtægtsmæssigt bestemte almennyttige formål.

/Banditten

Tilmeldt 3. Jul 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:31
Tak for svarene begge to. Jeg sætter pris på det, og vil tage det med i overvejelserne.
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)