Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO i: jQuery / AJAX og <div> med display: none;

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 13. Jan 11
Indlæg ialt: 400
Fra  Kampgear Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg har en kammerat, der har lavet en hjemmeside i jQuery / AJAX, hvor han henter sin tekst i eksterne filer.
Er det SEO venligt? Altså kan crawlere finde hans tekst og vurdere det korrekt?

Han tænker på evt at lave teksten i en <div> med display: none;. Her tænker jeg, at han er på grænsen til noget cloaking, i det han skjuler teksten med display: none; ?

Jeg glæder mig til at høre fra jer!

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 12:57

Hvis teksten hentes via JavaScript, kan crawlerne ikke se det, da de ikke udfører JS-kode.

Fra København
Tilmeldt 13. Jan 11
Fra  Kampgear Skrevet kl. 13:06

Tak for dit svar Lars.

Så langt er jeg med. :)

Men er jQuery / AJAX javascripts? En hurtig googlesøgning fortæller mig, at jQuery er SEO venligt. Trods at man henter teksten i eksterne filer.
Er det sandt?

Og hvad så med <div> med display: none;?
Det er ikke javascript, men vil det ikke betegnes som cloaking?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Casper Nybroe:
Men er jQuery / AJAX javascripts?

Ja det er det. jQuery er en del javascript kode som gør det nemmere at kode i javascript. I jQuery er også moduler til at bruge Ajax. Når man bruger Ajax så gør man det via Javascript og her i eksemplet jQuery fordi det gør det meget nemmere.

Casper Nybroe:
En hurtig googlesøgning fortæller mig, at jQuery er SEO venligt.

Det kan det også være men det afhænger af måden man bruger det på.

Casper Nybroe:
Og hvad så med <div> med display: none;?
Det er ikke javascript, men vil det ikke betegnes som cloaking?

Her skal vi huske på det som der HELE tiden bliver sagt i seo-kredse... lav indholdet til brugerne og glem søgemaskinerne. Hvis en display:none er naturlig på siden så er det ikke noget problem, men bruges det for at snyde søgemaskinerne så bliver man ramt af det igen som en forhammer.

Så det er ikke teknikken men måden det bruges på.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 1. Jan 10
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 13:23

Hej Casper,

Jeg skulle bestemt mene at google sagtens kan læse teksten i din display none div. Så længe teksten er læst ind ved side load / kan ses i din html, så kan google scanne den igennem. Det er en anden ting, hvis teksten først bliver loadet ind i div'en ved en eller anden bruger interaktion.
Så længe teksten har en relevans og findes i en naturlig kontekst af resten af indhold på hjemmesiden, så kan jeg ikke se hvorfor google skulle se sig ond på noget. Det er dog set ud fra en naturlig overbevisning og erfaring, men måske nogle af SEO hovederne ved mere.

Fra København
Tilmeldt 13. Jan 11
Fra  Kampgear Skrevet kl. 13:46

Mange tak for jeres svar Niels og Sam!

Min overbevisning her er at div funktionen klart er at fortrække i stedet for jQuery.
Vil I sige andet?

Fra Ølstykke
Tilmeldt 18. Jul 09
Indlæg ialt: 1604
Fra  Better-Web ApS Skrevet kl. 13:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Casper,

Google KAN GODT læse det meste ajax, men mine tests siger mig at indholdet der bliver læst via dette, bliver ofte ikke anset for at være en konkret del af siden - men mere noget indhold som brugerne ikke kommer ind for at se. Det vil sige at indholdet der bliver indlæst via ajax ikke burde give ligeså meget værdi, som eksempelvis hvis du bare skriver teksten normalt på siden.

Det skal lige siges at hvis i bruger struktureringer som JSON eller lign. er jeg mindre sikker på at Google kan læse indholdet på en ordenlig måde.

JQuery er et javascript-bibliotek som er en anerkendt måde at udforme sine koder på. På grund af at JQuery er så stort, så er der så meget større sandsynlighed for at Google kan læse jeres ajax, hvis ellers I har fulgt standarderne på fornuftig vis.

Mit råd er dog at I ikke bør benytte ajax til at fremvise vigtige SEO-elementer på siden, så som brødtekst. Nu skriver du at du overvejer en display:none løsning, så jeg gør ud fra at det er til et tab-system af den ene eller den anden art. display:none er langt fra på kanten af cloaking, hvis det bliver brugt korrekt - og Google kan sagtens læse indholdet af de elementer, som benytter det. Om det så i realiteten bliver anset som en mindre del af den givne side, på grund af at brugerne ikke starter med at blive præsenteret for det, skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed.

Så konklusionen er således:

- Brug ingen af delene hvis det kan lade sig gøre. Det bedste udgangspunkt er at have teksten så brugerne kan se den, hvis ikke det har en stor betydning for brugeroplevelsen at gøre det anderledes.

- Hvis ikke der er tilstrækkeligt store mængder tekst, eller andet indhold som kan gøre loadingtiden og dermed brugeroplevelsen elendig, bør du benytte display:none

- Eventuelt overvej om du kan sideinddele indholdet - og om det vil give mening for en brugersynsvinkel

- Sidste alternativ er ajax

Fra København
Tilmeldt 13. Jan 11
Fra  Kampgear Skrevet kl. 13:59

Hej Patrick

Mange tak for dit omfattende svar og en fin konklusion!

Fra Ølstykke
Tilmeldt 18. Jul 09
Indlæg ialt: 1604
Fra  Better-Web ApS Skrevet kl. 14:16

Casper Nybroe:

Hej Patrick

Mange tak for dit omfattende svar og en fin konklusion!

Intet problem. Du sender mig bare en PM hvis du har spørgsmål :-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)