Hej Casper,
Google KAN GODT læse det meste ajax, men mine tests siger mig at indholdet der bliver læst via dette, bliver ofte ikke anset for at være en konkret del af siden - men mere noget indhold som brugerne ikke kommer ind for at se. Det vil sige at indholdet der bliver indlæst via ajax ikke burde give ligeså meget værdi, som eksempelvis hvis du bare skriver teksten normalt på siden.
Det skal lige siges at hvis i bruger struktureringer som JSON eller lign. er jeg mindre sikker på at Google kan læse indholdet på en ordenlig måde.
JQuery er et javascript-bibliotek som er en anerkendt måde at udforme sine koder på. På grund af at JQuery er så stort, så er der så meget større sandsynlighed for at Google kan læse jeres ajax, hvis ellers I har fulgt standarderne på fornuftig vis.
Mit råd er dog at I ikke bør benytte ajax til at fremvise vigtige SEO-elementer på siden, så som brødtekst. Nu skriver du at du overvejer en display:none løsning, så jeg gør ud fra at det er til et tab-system af den ene eller den anden art. display:none er langt fra på kanten af cloaking, hvis det bliver brugt korrekt - og Google kan sagtens læse indholdet af de elementer, som benytter det. Om det så i realiteten bliver anset som en mindre del af den givne side, på grund af at brugerne ikke starter med at blive præsenteret for det, skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed.
Så konklusionen er således:
- Brug ingen af delene hvis det kan lade sig gøre. Det bedste udgangspunkt er at have teksten så brugerne kan se den, hvis ikke det har en stor betydning for brugeroplevelsen at gøre det anderledes.
- Hvis ikke der er tilstrækkeligt store mængder tekst, eller andet indhold som kan gøre loadingtiden og dermed brugeroplevelsen elendig, bør du benytte display:none
- Eventuelt overvej om du kan sideinddele indholdet - og om det vil give mening for en brugersynsvinkel
- Sidste alternativ er ajax