Jeg nævner ingen banknavne. Og er som sådan heller ikke bitter eller sur. For fejl sker jo. Og jeg kan godt se hvorfor banken gerne vil frasige sig ansvaret på dette her. Men vil alligevel dele den med jer, da jeg inderst inde føler det er lidt træls og måske lidt urimeligt.
14 dage efter rykker firmaet for betalingen. Vi kontakter vores bank. Og betalingen er tilbageført til vores konto, da modtagerbanken har afvist betalingen. Årsag: Bankrådgiveren har skrevet forkert firmanavn på som modtager, og da der så ikke har været overensstemmelse mellem kontonummer og firmanavn, så har modtagerbanken altså afvist at modtage betalingen.
Alle kan jo fejle. Og det er ikke værre end at vi jo bare betaler fakturaen igen (denne gang gør vi det selv).
Men nu er kursen jo steget siden dengang. Så nu bliver det altså nogle tusinde kroner dyrere for os at betale fakturaen.
Men vores bank kan ikke tage ansvaret for det (selvom de tager sig godt betalt for at betale fakturaen for os). Vi får selvfølgelig ALLE gebyrere tilbage. Men tabet pga kursstigningen er vores eget problem.
Fair eller ej, skal jeg ikke gøre mig til dommer for. Synes det er ærgeligt og træls. Men den må vi vel bare æde - og så selv betale fakturaerne fremover :-)
Skal siges at vi har et kanon godt samarbejde med vores bank og at vi har DK's bedste bankrådgiver, så dette indlæg er ikke for at brokke mig over banken. Blot en lille reminder til de af jer, der måske selv engang imellem smider en faktura til jeres bank og beder dem betale. Der ER en risiko (og det er der selvfølgelig også når man selv betaler)
Det er vel fair nok, at de afskriver sig det. Fejl er menneskelige, og den kunne ligeså godt havde været på det dokument du gav hende. Du har vel også kunne se på din konto, at pengene er tilbageført?
Nå det så er sagt, så er det fandme sure penge, det er vel omkring en ekstra p-bøde, haha!
Glæd dig over at du vel har haft en rente indtægt i perioden
Kan se at det har kostet os lidt over 2.000 kroner, så det er jo ikke alverden (99.000 eller 101.000). Dog alligevel penge der forsvinder direkte fra bundlinjen - Penge vi ikke får noget ud af, selvom det i det store billede måske kun er småpenge for vores virksomhed.
Men for en lille virksomhed, der kæmper for et overskud, er det da irriterende penge at betale, for en andens fejl!
Det er vel fair nok, at de afskriver sig det. Fejl er menneskelige, og den kunne ligeså godt havde været på det dokument du gav hende. Du har vel også kunne se på din konto, at pengene er tilbageført?
Nå det så er sagt, så er det fandme sure penge, det er vel omkring en ekstra p-bøde, haha! Glæd dig over at du vel har haft en rente indtægt i perioden
Pengene blev først ført tilbage i dag. Blev hævet 15. juni. Vi fik først noget at vide af banken, da vi ringede til dem, efter at have modtaget rykker for betaling fra den der skulle have modtaget pengene. Så ingen renteindtægter i den periode :-)
Bankerne har det bare for godt... Hvis det var os andre, som lavede en fejl, så ville banken straks smide gebyre, strafrenter mm på...
Men idag kan banker fucke hele verden up, hvorefter de blot sender regningen videre til kunderne eller skatteyderne. Finansverden er bundrådden, men sådan skal det åbenbart være...
Personligt havde jeg ikke selv opført mig sådan overfor en kunde, hvis jeg var bank. Jeg havde betalt forskellen, da det jo var mig der havde lavet fejlen. Men jeg tror desværre at banken er "skide ligeglad". De ved de har dig og at du ikke sådan lige skifter til en anden bank.
Hvis du en dag alligevel vælger at skifte, så lad dem vide at det bla. var én af årsagerne.
Nå det så er sagt, så er det fandme sure penge, det er vel omkring en ekstra p-bøde, haha! Glæd dig over at du vel har haft en rente indtægt i perioden
Pengene blev først ført tilbage i dag. Blev hævet 15. juni. Vi fik først noget at vide af banken, da vi ringede til dem, efter at have modtaget rykker for betaling fra den der skulle have modtaget pengene. Så ingen renteindtægter i den periode :-)
Hvilken kurs bruger din bank? Fra d. 15 til idag kan jeg alligevel kun få det til en kursdiff (Kurser fra valutakurser) på DKK5,89,- pr 100$ hvilket giver 1001,30,- Så snak du lige med dem, så ikke de boller dig hårdere end nødvendigt.
De charger garanteret lavere og dyrere kurs når du "køber" (Sender DKK afsted, køber du $) og igen når du "sælger" (Modtager $ retur køber du til DKK). Hvis de gør det, på en af deres fejl, så kan vi snakke om svineri!
Og jeg kan godt se hvorfor banken gerne vil frasige sig ansvaret på dette her.
Det kan jeg ikke.
Du betaler dem jo lige præcis for, at de laver overførslen og sparer dig for tid og besvær, og når man tager sig særskilt betalt for at udføre et stykke arbejde, må man også dække kundens eventuelle tab, når man nosser i det.
Jeg er fortaler for, at man vælger sine kampe med omhu, men denne her havde jeg taget af princip.
Jeg æder altså ikke bare et tab på goodwill og 2.000 kr., der skyldes min leverandørs inkompetence.
De charger garanteret lavere og dyrere kurs når du "køber" (Sender DKK afsted, køber du $) og igen når du "sælger" (Modtager $ retur køber du til DKK). Hvis de gør det, på en af deres fejl, så kan vi snakke om svineri!
Det er altså en praksis, som alle banker benytter... Det er her, at de tjener de største penge på overførsler til og fra andre valutaer...