hej jeg er blevet tilbudt at starte som selvstændig men ved ikke om det kan betale sig vedr lønnen. pt der får jeg 200kr i timen plus timetillæg på 50kr i tmen så ialt hedder den nu 250kr i timen plus ferie penge og pension . men er blevet tilbudt de 200 i timen hvor man så ganger beløbet med 1,7 så det bliver 340 kr i timen plus moms men så står jeg også selv for ferie og pension og forsikring
håber der er nogen som kan hjælpe om det kan betale sig ????
Du skal være opmærksom på SKAT's regler for, hvornår de kategoriserer dig som lønmodtager kontra selvstændig. Hvis du kun har en enkelt kunde, vil SKAT formentlig stadig opfatte dig som lønmodtager.
Derfor vil jeg råde dig til at tage en snak med SKAT inden du overvejer videre.
Jeg går ud fra at løn x 1,7 modsvarer din chefs samlede lønudgift ved at have dig ansat.
Hvis du ikke har andre kunder end din "chef" er det et ansættelsesforhold og ikke selvstændig virksomhed. Det kan give problemer med skat m.m., og er ikke en holdbar løsning. Hvis det er almindeligt at "lønmodtagerne" er selvstændige og har flere kunder i din branche, vil du som selvstændig have nemmere ved at indgå nye aftaler med andre.
Hvordan med opsigelsesperiode? Som selvstændig er du ikke beskyttet på samme måde, som i et ansættelsesforhold. Hvis du ikke har en kontrakt som selvstændig, kan din chef fyre dig fra den en dag til den anden, og din "chef" behøver ikke at begrunde din "fyring".
Det er en fordel hvis du vil starte andre erhvervsprojekter i samme virksomhed, da du kun betaler skat af dit overskud når året er omme. Du kan derfor investere pengene i nye aktiviteter uden at skulle betale skat først.