Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma KK, overtage kontrakter/kunder

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 26. Jun 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle,

Jeg er i dag løndmodtager og kører som servicetekniker, det firma som jeg er ansat i har været under rekonstruktion i et stykke tid.

Jeg har igennem en del år kommet hos de samme kunder og serviceret dem, og tænkte at hvis og såfremt firmaet skulle gå konkurs så kunne det være en mulighed for mig at starte mit eget firma og fortsætte med at servicere "mine" kunder

Jeg er dog noget i tvivl om juraen i dette, og håber der er nogle der kan hjælpe eller give nogle gode råd

Nogle af firmaets kunder har tegnet en serviceaftale/kontrakt, og andre får udført deres service på regning

Hvis firmaet går konkurs, må jeg så henvende mig til kunderne og tilbyde at jeg kan komme og lave arbejdet i eget regi ? dvs. er kunden fritstillet fra deres kontrakt ved en konkurs?

Venlig hilsen Abekatten (der var ikke rigtig andre brugernavne ledige)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:15

Hej King KongSmile

Det kommer helt an på om du har 1) en gyldig konkurrenceklausul eller en 2) gyldig kundeklausul i din kontrakt?

Har du ikke det, er der ingen monkey business i at tilbyde dine tjenester til kunderne

så snart du er ophørt med at arbejde for virksomheden du er ansat i.

For at være gyldige skal de pågældende klausuler  dels fremgå udtrykket at din aftalemed virksomheden og dels være honoreret løbende som et klart og tydeligt udskilt tillæg til din løn og betegnet som vederlag for den pågældende klausul.

Du skal være opmærksom på at teoretisk kan virksomhedens kunder have nogle kontraktmæssige begrænsninger, der forhindrer dem i "at gå på rov" blandt serviceteknikerne, så det må du konkret undersøge - hvis og når du indgår i en snak med de pågældende kunder.

Tilmeldt 26. Jun 12
Indlæg ialt: 5
Fra  Altia Skrevet kl. 07:26

Abekatten

Det er svært at svare på kort

Det kommer an på flere ting, herunder indholdet i din kontrakt samt

hvad der skal ske med kontraktporteføljen

Du er velkommen til at foreslå at vi snakker sammen - jeg kan sætte dig lidt på sporet

af hvad du skal undersøge

Venlig hilsen

Økostyring

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 08:41

Advokat Jacob Berner Rue:
Det kommer helt an på om du har 1) en gyldig konkurrenceklausul eller en 2) gyldig kundeklausul i din kontrakt

Hvis Abekatten´s firma går konkurs, er alle kontrakter principielt ophørt. Der findes ikke mig bekendt ikke ansættelses-konktrakter der er gældende efter en virksomheds konkurs, med mindre Abekatten selv acceptere og underskriver eftefølgende.

Så efter en konkurs er der frist slag.

mvh.

Michael

Fra Aarhus
Tilmeldt 5. Feb 12
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 09:01

Jeg ville også mene du godt kan "tage" de kunder..

Tilmeldt 26. Jun 12
Fra  Altia Skrevet kl. 09:12

En kontraktportefølje er vel et aktiv, som en bobestyrer skal forsøge at afhænde til den bedst opnåelige pris

Venlig hilsen

Økostyring

Tilmeldt 26. Jun 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:19

Nej Jeg har ingen kunde eller konkurrence klausuler i min kontrakt

Jeg har på et tidspunk skimmet en af kundernes kontrakter og der stå så vidt jeg husker intet om at de må lave aftaler direkte med serviceteknikeren

advokaten har sagt at man vil forsøge at sælge servicekontrakterne ved en evt. konkurs, men spørsmålet er om jeg så frit kan henvende mig til de kunder jeg servicerede mens jeg var ansat uden at få problemer med boet.

Omvent hvis boet sælger deres servicekontrakter til en konkurrent, så er kunden vel også fritstillet om de vil fortsætte med det nye firma?

Mvh Abekatten 

Tilmeldt 26. Jun 12
Fra  Altia Skrevet kl. 09:37

Sålænge boet ikke er afsluttet må du ikke henvende dig til kontrakt-kunderne,

med mindre du ikke længere har nogen tilknytning til den virksomhed du var ansat i

Det vil sige opsagt og fratrådt

Venlig hilsen

Økostyring 

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 09:53

Økostyring:

Sålænge boet ikke er afsluttet må du ikke henvende dig til kontrakt-kunderne,

med mindre du ikke længere har nogen tilknytning til den virksomhed du var ansat i

Det vil sige opsagt og fratrådt

Hvis først ansættelsen ERophørt, og der ikke på nogen måder er kunde/konkurrence-klausuler - så har Abekatten frit salg som person.

Abekatten er ikke personlig forpligtet eller bundet af om boet er afsluttet eller ej, og heller ikke til kontrakt-kunder.

Så opsagt og fratrådt = fri mand til at komme igang som selvstændig   Held og lykke.

Tilmeldt 26. Jun 12
Fra  Altia Skrevet kl. 10:52

Det var egentlig det jeg prøvede at sige

Økostyring

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)