Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nystartet enkeltmandsvirksomhed med spørgsmål vedr. bogføring mm

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Viby J
Tilmeldt 23. Jun 12
Indlæg ialt: 168
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen

Dette er mit første indlæg, jeg har længe været passiv og "kigget" men nu har jeg selv brug for hjælp. Jeg har for nylig startet en enkeltmandsvirksomhed, jeg føler at jeg er rigtig godt rustet, men har nogle få specifikke spørgsmål, som jeg er i tvivl om... Lad os da bare begynde:

1) Hvis jeg har startet en enkeltmandsvirksomhed denne måned, skal jeg så udfylde min udvidet selvangivelse nu her, kan se fristen i er om 8 dage?

2) Hvis jeg køber enkelte varer hjem, uden henblik på videresalg, men som præmier i konkurrencer på min hjemmeside. Hvordan skal det bogføres? Jeg kan selvfølgelig (går jeg udfra) trække købsmomsen fra som normalt, men hvor skal det modregnes? Der kommer jo ingen salgsmoms, idet jeg ingen penge får fordi produktet er en præmie. Hvor skal det stå i regnskabet? Ellers bliver varelageret jo pludselig mindre uden forklaring.

3) Hvordan foregår udbetalingen? Lad os sige jeg er den eneste i virksomheden, og vil gerne have udbetalt noget af overskuddet. Altså efter skat, moms osv. Jeg skal vel ikke betale skat igen af dette beløb? Altså via personlig skat? Beløbet er jo allerede blevet beskattet?

Det var 3 hurtige, der er sikkert flere som tiden skrider frem, men alting til sin tid. :)

Fortsat god lørdag aften allesammen 

Fra Aarhus
Tilmeldt 19. Jun 12
Indlæg ialt: 260
Fra  Tobias Ehlig ApS Skrevet kl. 19:06

Hej Bribbe,

Jeg har selv netop startet enkeltmandsvirksomhed, og har haft nogle af de samme overvejelser som dig.

#1: Her er jeg også selv i tvivl og kunne godt bruge et svar

#3: Som jeg har forstået det bygger en enkeltmandsvirksomhed på en grundlæggende opfattelse af, at den personlige økonomi og ditto i virksomheden hænger sammen, dvs. der er som sådan ikke noget der hedder "trække ud af virksomheden" eller lign. Din virksomhed bliver beskattet af overskuddet igennem dig, og når dette er sket, så skal der ikke betales mere skat af de penge - lige meget om du vælger at bruge dem privat eller i virksomheden senere.

mvh

Tobias E

Fra Viby J
Tilmeldt 23. Jun 12
Skrevet kl. 19:25

Hej Tobias

Så må du lige være med på en lytter også :) Efter en kop kaffe, har jeg faktisk også en tilføjelse til spørgsmål 1. Jeg er igang med nogle video-blogs, hvor jeg viser hvordan man anvender mine forskellige produkter. Det produkt jeg bruger i videoen, forgår jo, det kan jeg jo ikke sælge til en kunde. ;) Men hvor skal varekøbet modregnes? Under en markedsførings omkostnings post?

Mvh

Kasper K

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:36
Fra Viby J
Tilmeldt 23. Jun 12
Skrevet kl. 16:35

Hej Poul

Mange tak for svar. Håber der flere der kan hjælpe med de andre. :)

Mvh

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)