Jeg "opfundet" et produkt - troede jeg! For da jeg ledte lidt rundt på nettet så jeg at der findes et amerikansk firma der har en ide der er rigtig meget lig min ide. :-( På deres side står der "patent pending" hvilket vil sige at de selvfølgelig har søgt patent på ideen. Mit spørgsmål er så, at hvis jeg arbejder videre med min ide, og får den produceret og begynder at sælge den, og så får det amerikanske firma patent på deres produkt, så er jeg vel lidt i problemer er jeg ikke? Så skal jeg vel stoppe med produktion, salg osv.
Det skal siges at deres produkt er forbavsende meget ligesom mit - deres er bare allerede produceret, hvor imod mit stadigvæk er inde i mit hoved! :-)
Og lige et lille eksta spørgsmål: Er et patent altid verdensomspændende?
Kan forestille mig følelsen, da du opdagede, at produktet allerede findes:(.. Og jo, du er i problemer, hvis de får patent på et produkt, som du også producerer. Er dog ret sikker på, at et patent ikke gælder i hele verden, men at man skal søge for flere geografiske områder. Men USA er da et træls marked at gå glip af..
Skriver bl.a. på rejseblog om rejser, sabbatår og om at studere og arbejde i udlandet m.m.
Nej et patent er ikke verdensomspændende - du søger i princippet patent i hver enkelt land for sig. Og da der er (store) omkostninger forbundet med hver enkelt land, vælger man normalt kun at søge i de lande som vurderes at være mest relevante for det produkt det drejer sig om.
Det at de skriver patent pending betyder i øvrigt kun at de har indeleveret patentansøgning - det er jo ikke sikkert de får patent på ideen.
Så lyder det jo umiddelbart som om at jeg bare skal arbejde videre med ideen?? For de kan vel ikke komme bagefter og anklage mig for kopiering af deres ide, når nu de ikke har patent på den her i europa (det går jeg ihvertfald udfra at de ikke har). Vel??
Når de er "patent pending" i USA, skal du vel bare skynde dig at få patent på det i Europa, hvis ikke det amerikanske marked betyder så meget for dig. De har jo ikke patenten endnu :-)
Når de er "patent pending" i USA, skal du vel bare skynde dig at få patent på det i Europa, hvis ikke det amerikanske marked betyder så meget for dig. De har jo ikke patenten endnu :-)
Njahhh, så enkelt tror jeg nu ikke at et er !
Så vidt jeg husker er det sådan at så snart en patentansøgning er indleveret så er den "gyldig" med tilbagevirkende kraft til den dag hvor man indleverede den, dvs. at hvis nu det firma som du taler om har indsendt ansøgningen 1-1-2012 og får patentet den 5-8-2012 så har de reelt haft patentet fra d. 1-1-2012, men det er ganske korrekt at man søger patent på hvert enkelt land eller region.
En anden ting, som kan være rart at have i huskeren, er at det at man har et patent giver kun beskyttelse hvis man er rede til at beskytte sit patent, dvs. hvis nogen bryder eller krænker dit patent så er det op til dig at bevise at de har krænket eller brudt det og dine penge som bliver brugt til at køre retsager mv., har man et godt produkt som man har fået patent på kan det let være MEGET dyrere at håndhæve patentet end det beløb som det kostede at få patentet fra starten af.
Nå der er ansøgt om patent i USA ("patent pending" - så er ansøgningen enten offentliggjort, eller bliver det inden for 18 måneder fra indleveringsdagen.
Følgeligt vil din - senere indleverede - ansøgning om patent ikke være ny, ergo kan du ikke få patent f.eks. i Danmark eller i Europa eller for den sags skyld andre steder i verden.
Endvidere kan de (din konkurrent) have søgt om patent i europa, som du i så fald kunne krænke. Jeg ville checke om det (har søgt om patent i europa??) var tilfældet før du foretager noget kommercielt (salg, udvikling, produktion, osv), da du risikerer at krænke et sådant patent og få et fogedforbud på halsen.