Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flytte fra Danmark til Tyskland (Frankfurt)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino – Jeg går med en lille drøm om at flytte til Tyskland (Frankfurt), men jeg syntes det er et stort spring og vil gerne have styr på alt det praktiske, så jeg ikke ender med at sidde i klemme.

Lidt om mig:

Jeg er 24 år og færdiguddannet finansøkonom (en kort videregående overbyggelse på HHX). Sprogligt kan jeg dansk og engelsk meget godt, men har et tysk der ligger på turistniveau. Mit mål er at flytte til Frankfurt og skabe en stabil hverdag. Det med at skabe en stabil hverdag ligger i meget højt prioritet for mig.

Jeg har en kammerat, som er født og opvokset i Frankfurt, som har tilbudt mig et værelse i vest delen af byen, så boligforholdet er på plads.

Praktiske:

Det der holder mig tilbage er følelsen af at stå på en springvippe i svømmehallen, hvor man er ikke er sikker på om man tør springe eller skal kravle ned af trappen igen.

-          Hvilke praktiske ting, bør jeg være opmærksom på?

-          Hvad med arbejde, hvordan er jobmulighederne med engelsktalende jobs? (jeg har en følelse af at Frankfurt er en meget international by)(Jeg skal jo have et job, for at kunne leje det værelse)

Fra Lyngå, Hadsten
Tilmeldt 5. Nov 06
Indlæg ialt: 1693
Fra  Helbo Media Skrevet kl. 11:00

Hej

Fedt initiativ du har valgt at tage. Dog bor jeg ikke selv i Tyskland, men vil råde dig til at tage fat i Kristoffer Hjerrild her fra Amino. Han er selv flyttet til Flensburg og har en forretning kørende derfra. Han burde kunne besvare dine spørgsmål.

KontorGruppen.dk - Danmarks bedste udvalg i kontorartikler.

Tilmeldt 1. Jul 11
Skrevet kl. 23:08

Men er der den store forskel fra DK til Flensburg? det ligger jo på grænsen.....

Fra Lyngå, Hadsten
Tilmeldt 5. Nov 06
Indlæg ialt: 1693
Fra  Helbo Media Skrevet kl. 10:11

gravedraq:

Men er der den store forskel fra DK til Flensburg? det ligger jo på grænsen.....

Der er forskel. Har du snakket med Kristoffer Hjerrild?

KontorGruppen.dk - Danmarks bedste udvalg i kontorartikler.

Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 10:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

De fleste tyskere kan sagtens snakke lidt engelsk idag og det tyske skal du nok lære med tiden... du ser jo tysk overalt, i radioen/tv/reklamer/aviser/etc.

Jeg bor selv pt. i Düsseldorf  hvor jeg blev tilbudt et arbejde i et halvt år (for at prøve det), og jeg mener at du selvfølgelig bør prøve lykken. Du finder jo aldrig ud af om det er en god idé hvis man ikke prøver, og det ville jo være ærgeligt hvis du tænker om 10 år "hvorfor tog jeg ikke chancen..".

Jeg er selv hernede fordi at jeg vil prøve at se hvordan det er.. At arbejde i udlandet har altid været en interesse for mig og nu må jeg se om det er noget jeg kan lide. :)

Fra Helsinge
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 12:44

Super initiativ.

Jeg har ikke selv boet i Frankfurt, men Frankfurt er Tysklands finanscentrum så der er rigtige mange udlændinge i Frankfurt som arbejder for de internationale banker, så jeg tror du kommer langt med engelsk, desuden bliver dit tyske hurtigt forbedret, når du hører det hele tiden.

Hvis du er på dagpenge i Danmark, kan du tage dem med til udlandet i et periode for at søge jobs der, så det er da værd at tage med.

I Tyskland betaler arbejdsgiver for sygeforsikring, så hvis du udrejser fra Danmark = flytter folkeregister adresse ud af Danmark, har du ingen sygeforsikring før du får et job. Jeg ved af erfaring, fra da jeg selv boede i München, at taxameteret kører lynhurtigt, når man selv skal til lommerne og betale.

Tilmeldt 1. Jul 11
Skrevet kl. 01:01

Jeg har lige fundet ud af, at jeg har en veninde som arbejder I et ” beskæftigelse center” i Tyskland. Det er godt med netværk :D

Når det så er sagt, er der så nogle gode sider til jobsøgning i tyskland i stil med Jobindeks.dk?

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 05:46

Det er bare med at tage springet! Alle burde tage et udlandsophold, kortere eller længere, mindst en gang i livet. Det er virkelig noget der udvidder horisonten og giver nye vinkler på tilværelsen.

Jeg har ikke fortrudt at jeg tog springet, det eneste jeg har fortrudt er, at jeg ikke gjorde det for 10 år siden. 

Mvh Carsten

Tilmeldt 1. Jul 11
Skrevet kl. 07:59

Jeg nærmere mig tættere og tættere lysten til at tage springet. Jeg står dog med en ide – men jeg ved ikke om det er muligt.

Jeg kan forstå, at man kan tage sine dagpenge med til udlandet. Så jeg havde en ide om at det ville være ideelt for mig, at tage mine dagpenge med til Tyskland (Frankfurt) og søge arbejde. Jeg har haft snakket med en veninde, som arbejder i et jobcenter i Tyskland og hun fortalte, at man skal have været i Tyskland i 6 måneder også opnår man mulighed for ”mini jobs og kontanthjælp”. (Altså aktivering med kontanthjælp)

Jeg kan forstå, at man kan max tage 3 måneders dagpenge med til tyskland (udlandet), ville jeg kunne snuppe af de ”6 måneders ophold” i dagpengeperioden, hvor jeg er i Tyskland også f. eks skulle klare mig uden penge i 3 måneder? (Jeg har ikke planer om at ville på kontanthjælp, men det her er tænkt i ”worst case”.

Hvad med det skattemæssige med dagpenge, skal jeg betale til Danmark eller Tyskland, når jeg får en løn fra en fagforening i Danmark, men bor og søger arbejder i Tyskland?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)