Jeg har startet en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg udvikler software. Jeg har netop udskrevet min første faktura, men der er lige nogle ting jeg er i tvivl om i.fbm. de ting, overskriften antyder:
Hvis jeg køber en ydelse af et andet firma, fx udviklertimer (en software udvikler, der hjælper med noget kode i mit projekt), kan jeg så trække momsen fra?
2) Løn
Lad os sige jeg udskriver en regning på 10.000 + moms, dvs. 12.500 kr. Jeg indberetter momsen og har herefter 10.000,- til rådighed i firmaet. Skal jeg give mig løn og betale almindelig A-skat af beløbet hvis jeg ønsker at bruge det? Eller hvordan fungerer det helt præcist.
Ja til begge hvis du som jeg venter er momsregistreret Forudsætningen er at der er moms på den regning dunhar fået, så det er fra en anden momsregistreret Det registrerer og indberetter du som købsmoms og moms på den faktura du sender er så salgsmoms Vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
sorry - 1 og 2 men 3 falder jo ind under, at du ikke kan trække moms fra for noget der ikke er dansk moms på og kommer fra virksomhed der er (dansk) moms registreret, så du kan ikke momsmæssigt trække moms fra noget der ikke er dansk moms på, men du kan trække udgiften fra skattemæssigt
Er det store beløb kan man søge momsen refunderet fra det land den kommer fra, men det er kompliceret - dog en mulighed, og så kan man ikke trække hele beløbet fra - men får momsen retur - ret stort arbejde
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER