Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms, løn og fradrag i.fbm. enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 21. Jun 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære venner,

Jeg har startet en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg udvikler software. Jeg har netop udskrevet min første faktura, men der er lige nogle ting jeg er i tvivl om i.fbm. de ting, overskriften antyder:

1) Moms

Hvis jeg køber en ydelse af et andet firma, fx udviklertimer (en software udvikler, der hjælper med noget kode i mit projekt), kan jeg så trække momsen fra?

2) Løn

Lad os sige jeg udskriver en regning på 10.000 + moms, dvs. 12.500 kr. Jeg indberetter momsen og har herefter 10.000,- til rådighed i firmaet. Skal jeg give mig løn og betale almindelig A-skat af beløbet hvis jeg ønsker at bruge det? Eller hvordan fungerer det helt præcist.

3) Fradrag

Kan jeg trække moms fra udstyr (fx computer) til firmaet, som er købt uden for EU?

På forhånd mange tak.

Kasper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:50

Ja til begge hvis du som jeg venter er momsregistreret
Forudsætningen er at der er moms på den regning dunhar fået, så det er fra en anden momsregistreret
Det registrerer og indberetter du som købsmoms og moms på den faktura du sender er så salgsmoms
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 21. Jun 09
Skrevet kl. 13:00

Hej John

Mange tak for dit svar. Jeg skal lige være helt sikker, så vil du præcisere hvilke spørgsmålnumre, du svarer ja til?

Kasper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:02

sorry - 1 og 2 men 3 falder jo ind under, at du ikke kan trække moms fra for noget der ikke er dansk moms på og kommer fra virksomhed der er (dansk) moms registreret, så du kan ikke momsmæssigt trække moms fra noget der ikke er dansk moms på, men du kan trække udgiften fra skattemæssigt 

Er det store beløb kan man søge momsen refunderet fra det land den kommer fra, men det er kompliceret - dog en mulighed, og så kan man ikke trække hele beløbet fra - men får momsen retur - ret stort arbejde

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 21. Jun 09
Skrevet kl. 16:54

Tak for svaret igen.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)