Socialdemokratiet har netop på baggrund af en undersøgelse foreslået, at indførelsen af en iværksætter-SU kan være med til at styrke den danske iværksætterkultur. Forslaget har delt vandene. Men hvad synes I? Vil en iværksætter-SU kun medføre, at virksomheder, der egentlig ikke har potentiale, kan blive realiseret? |
Iværksætter-SU - Vil det kunne styrke iværksætterkulturen?
- 1
Der sidder jo rigtig mange rundt om i landet med den samme ide og drøm om at lave nøjagtig de samme ting - og hvor en SU Iøvrigt ikke vil gøre fra eller til - og hvor den i værste tilfælde blot bliver en sovepude eller et behageligt tilskud. De som har de gode og bæredygtige iværksætter- ideer skal nok finde en vej og en løsning... Har svært ved at se pointen med en egentligt SU... Lasse |
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Jeg vil tro at mange nye iværksættere hurtigere vil få sat deres idé til livs, hvis de vidste der var lidt støtte at hente. Men som Lasse siger, så evner de fleste at få gang i hjulene hvis de virkelig brænder for det. Så det kommer nok kun til at gøre en lille forskel - men det er selvfølgelig også en forskel. |
Det kunne være interessant at høre, hvorledes du ser en bedre løsning end SU i Danmark? |
Jeg ser umiddelbart et problem med denne iværksætter-SU model. |
Vil man frem og starte selv, så gør SU ikke en forskel. Jeg tror i højere grad det bliver en hvilepude. Nej, det der skal gøres er derimod at fjerne problemer. Fjern udgifter til affaldsafgift, fjern folk der ånder en i nakken, og evt. lad et ApS koste lidt mindre at oprette, så man ikke ligefrem skal have en masse penge op af lommen fra start. Gør det lettere at komme i gang, men uden ligefrem at gøre det interessant at starte virksomhed, bare fordi du får penge. |
Partner i digitalbureauet Ambition, samt ejer af webshoppen https://froesnapperen.dk/
Ideen er fin hos de rette hoveder. |
Markedet |
Jeg synes ikke det er nogen god idé. Tilskuds- og støttecirkusset må stoppe. I kølvandet på 'Iværksætter-SU' får vi så også offentlige- og offentligt finansierede ansættelser i konsulent og rådgivningsindustrien. Når 'Iværksætter-SU'-modellen viser sig at fejle, så bliver konklusionen, at man har brug for flere offentligt ansatte til at hjælpe de ny-uddannede igang. Dagpenge vil stadig være cirka 3 gange højere med ret til ferie og nogle ugers uddannelse. Alt er galt. :) |
Folkeafstemning om Patentdomstolen