Hvis jeg invistere 150.000 i udstyr til min virksomhed, så kan jeg trække 25% fra i skat hvert år. Det vil give et årligt fradrag på 35.000.-
Jeg er i tvivl om den faktiske økonomiske vinding i det. Vil det betyde 35.000 "mere" udbetalt, eller er det kun halvdelen af de 35.000 jeg vil få udbetalt mere som skattefrit?
Jeg er i tvivl om den faktiske økonomiske vinding i det. Vil det betyde 35.000 "mere" udbetalt, eller er det kun halvdelen af de 35.000 jeg vil få udbetalt mere som skattefrit?
Du får ikke 35.000 mere udbetalt. Du "nedsætter" din indkomst, således at skatten beregnes på et lavere grundlag. Så ja det er kun godt halvdelen som er værdien.
Hvis jeg invistere 150.000 i udstyr til min virksomhed, så kan jeg trække 25% fra i skat hvert år. Det vil give et årligt fradrag på 35.000.-
Jeg er helt enig med Henrik, hvis der er tale om, at du vil afskrive på udstyr for 150.000 kr. med 25% årligt.
Men hvis dit spørgsmål derimod skal forstås således, at du køber straksafskrivningsberettiget udstyr for 150.000 kr., og du driver et selskab med 25% beskatning.
I så fald er der tale om, at du får 37.500 kr. mere i hånden efter skatten er betalt.
Kan i kort forklare, hvad der er straksafskrivningsberettiget?
Alle aktiver op til en pris på 12.300 kr. kan straksafskrives. Derudover er der enkelte køb, som også kan straksafskrives uanset beløbet, eks. software.
Stefan Dahl Langstrup:
Og et selskab med 25% beskatning! Findes det i DK?
Alle selskaber betaler kun 25% i skat.
Det betyder dog ikke at du kan bruge pengene privat bagefter - de kan kun bruges i selskabet. Skal de trækkes ud privat, så er det samme beskatning som du kender til i dag.
...og ud af dit svar kan jeg se, at Henrik havde fanget det rigtige svar til dig i første hug.
Hej Stefan
Du skal også være opmærksom på, at der ikke er tale om et årligt fradrag på 25% af 150.000 kr. Der er tale om en saldoafskrivning. Du kan derfor hvert år afskrive 25% af den til enhver tid værende restsaldo.
1. år kan du afskrive 25% af 150.000 kr. = 37.500 kr. (der kan tages i fradrag år 1). Herefter er der 112.500 kr. tilbage på saldoen at afskrive på.
2. år kan du afskrive 25% af de 112.500 kr. = 28.125 kr. (der kan tages i fradrag år 2). Herefter er der 84.375 kr. tilbage på saldoen osv., osv.
Dvs. hvis du ikke køber nye driftsmidler, som kan afskrives, vil dit fradrag, hvert år blive lidt mindre end det var året før.