Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import fra Østen - inputs og erfaringer søges

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

jeg mangler lidt nogle input til en lille sidebeskæftigelse jeg går og barsler med.

Pga. familie er jeg af og til i Hong Kong. Her har jeg faldet over en del produkter (som alle andre ofte gør når de er i udlandet) som kunne være ganske interessante på det danske marked. I første omgang er det meget på området for de lidt dyrere accesories til smartphones. 

Det giver god mening for mig at starte en form for import af udvalgte produkter - enten til salg i egen webshop eller videresalg pga min egen baggrund og de lykkelige omstændigheder at jeg alligevel med jævne mellemrum er i Hong Kong.

Mit spørgsmål er ikke direkte rettet mod de helt praktiske omstændigheder og regler - det skal jeg nok kunne finde en masse info om - men mere bare for at få lidt input fra folk med erfaring på området.

Det første spørgsmål er, hvor meget man burde betale for et produkt? Jeg havde kontakt til en producent, der ville sælge mig et produkt inkl. fragtomkostninger til 24 US dollars (ca. 143 kr.) - minimum 150 stk. Dette er et produkt der nok kan sælges for mindst 299 kr. herjemme. Altså en pris der helt sikkert er for høj, men er der nogle tommelfingerregler på dette område? Og tilmed, er det en fordel at producenten her står for fragten? Det gør det måske lidt dyrere, men sparer vel en masse besvær?

- jeg sagde naturligvis nej til denne pris iøvrigt.

Et andet spørgsmål: Hvis jeg nu befinder mig i Hong Kong, kontakter en producent og selv sender en kasse hjem, er der så andre regler der gælder?

Og så var der alligevel lige et praktisk spørgsmål: Er den told man betaler noget man selv angiver, eller er det noget der automatisk sker et sted i processen?

Og til sidst et spørgsmål til folk der fx driver webshops: Hvis jeg som mellemmand kom med et produkt som I kunne sælge i jeres webshop, hvad ville det normale max-beløb i ville betale for dette produkt være. Altså et produkt I kunne sælge til 299 kr. (måske endda 399 kr.)? Det er meget hypotetisk ved jeg godt, da det jo kommer an på det enkelte produkt, jeg prøver bare at danne mig en ide om, hvor langt jeg skulle ned i pris for stadig at tjene på et videresalg.

Det var mange spørgsmål, og nogle tanker - jeg ville sætte pris på at høre folks mening, og ville blive ligeså glad for at blive peget hen mod nogle gode resurser, hvor jeg evt. kunne opbygge lidt mere viden på området.

mvh Rasmus

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12917
Skrevet kl. 15:26

Rasmus_L:
Det første spørgsmål er, hvor meget man burde betale for et produkt? Jeg havde kontakt til en producent, der ville sælge mig et produkt inkl. fragtomkostninger til 24 US dollars (ca. 143 kr.) - minimum 150 stk. Dette er et produkt der nok kan sælges for mindst 299 kr. herjemme. Altså en pris der helt sikkert er for høj, men er der nogle tommelfingerregler på dette område?

Mit bekendt ganger de fleste butikker deres indkøbspris (uden momd med minimum 3 for at få udsalgsprisen med moms.  Udfra det er din indbøbspris alt for høj hvis varen skal sælges for 299 kr og du skal have nogen fortjenste. 

Mvh

Ravn

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 15:31

Prisen på produktet er svær at vejlede omkring - særligt når man ikke kender produktet... Der findes adskillige gadgets til Iphones, der sælges fra mellem 10 og 10.000 kroner..

Bed om en pris FOB og DAP. Derefter bed en speditør om tilsvarende priser for fragt og lokalomkostninger - så kan du selv vurdere - Som hovedregel ville jeg foretrække FOB, hvor du selv har mere kontrol over fragten. Men det afhænger igen af mængden du køber.. Køber du mindre partier, så kan det givetvis sagtens gå med kurér.

Ift. forhandling af pris med leverandører, så handler det meget om, hvilken person du har fat i. Asien er meget bureaukratisk, således du skal finde en person, som vitterligt har kompetencerne til at måtte give dig den rigtige pris..

Du kan altid spørge, hvor mange enheder du skal købe, før prisen på varen er som du ønsker. Synes ofte det er et bedre udgangspunkt end at spørge efter deres pris.

"Hvis jeg nu befinder mig i Hong Kong, kontakter en producent og selv sender en kasse hjem, er der så andre regler der gælder?"
--> I forhold til? Import til videresalg kræver naturligvis, at du er importørregistreret hos Skat. Oplysninger til Skat indgiver du enten selv eller lader en speditør stå for fortoldningen.

"Og så var der alligevel lige et praktisk spørgsmål: Er den told man betaler noget man selv angiver, eller er det noget der automatisk sker et sted i processen?"

--> Står speditøren for fortoldningen, så skal den gerne fremgå på Tastselv, når den er indført i lande.

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 15:34

Rasmus_L:

Et andet spørgsmål: Hvis jeg nu befinder mig i Hong Kong, kontakter en producent og selv sender en kasse hjem, er der så andre regler der gælder?

Og så var der alligevel lige et praktisk spørgsmål: Er den told man betaler noget man selv angiver, eller er det noget der automatisk sker et sted i processen?

Toldreglerne i EU er de samme om du sender en kasse til EU eller om producenten gør det, Men du vil formodenlig få problemer med myndighederne i kina da du ikke har nogen exporttilladelse.

Hvormalt vil din speditør forestå indfortoldfning til EU udfra den varekode du har oplyst. Her er det vigtigt at huske på at bruger du eller din speditør en forkert varekode ved indfortoldning er det dig der personligt hæfter økonomisk overfor SKAT.   For lovligt at kunne importere vare til videresalg skal du være moms og importere registreret.

Mvh

Ravn 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:53

Mange tak for de brugbare svar Ravn og Jacob.

Bør man altid bruge en speditør - også selvom man er nede i nogle forholdsvis små beløb og små forsendelser?

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 17:14

Rasmus_L:

Bør man altid bruge en speditør - også selvom man er nede i nogle forholdsvis små beløb og små forsendelser?

Svaret er ganske simpelt ja. 

Ved små mængder kan det normalt best betale sig at bruge et af kurerfirmaerne. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)