Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overvejelse- etablering af Svensk AB og filial i DK?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jun 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej kloge hoveder,

Vi er i gang med at overveje at etablere en virksomhed som skal yde produktsalg og service til markeder i de nordiske lande. Da selskabskapitalen som min. "kun" skal være 50.000 SEK for et AB overvejer vi at etablere i Sverige (vi er bosiddende i DK) og herefter oprette en filial i de øvrige lande - til at starte med i DK. Grunden er at vi fra starten gerne vil fremstå som en stabil leverandør og et AB er mere anerkendt samt ligestilles som et A/S i DK end et f.eks. Aps i Finland samt Norge. Dernæst er vi flere partnere der går sammen og denne selskabsform (AB) vil gøre livet nemmere fra start vedr. aktieandele, vedtægtsbestemmelser m.m. Er der nogen af jer herinde som kan se noget galt i denne selskabskonstruktion i forhold til offentlige instanser (f.eks skat) men også i forhold til kunderelationer? er der noget vi bør tage med i vores overvejelser?
På forhånd tak for jeres hjælp!
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Næ...er da en udmærket løsning som  er let og smidig.

Vi har en del svenske AB`er som kunder, hvor vi har hjulpet med etablering af filial i DK, og hvor vi

foretager bogføring, indberetning mv. til myndigheder for den danske del.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karolinka

I skal være opmærksomme på at en filial i Danmark bliver skattepligtig i Danmark af den del af selskabets overskud, der kan allokeres til Danmark. Tilsvarende gælder for filialer i de øvrige nordiske lande. Hvis indskudskapitalen kun er 50.000 SEK og dette beløb er væsentligt for Jer, så forudser jeg at grænseoverskridende virksomhed med stor sandsynlighed går hen og bliver noget som kommer til at belaste Jer ret meget. Jeg ville tænke mig om en ekstra gang inden jeg gik igang med sådan et projekt.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig er det muligt, i hvert fald på papiret. Uden at kende noget til jeres virksomhed så vil jeg opfordre til at I fokuserer mere på at drive en rentabel forretning end på snedige skattemæssige og selskabsretlige konstruktioner. Det kan altid komme til når forretningen kører.

Hvis I sætter den pågældende struktur op så vær også opmærksom på at det svenske selskab meget vel kan risikere at blive anset for skattepligtigt til DK selvom det er registreret i Sverige. I så fald skal der indleveres DK selvangivelse mv. Hvordan de svenske regler er i sådanne tilfælde skal jeg ikke kunne sige. Der skal under alle omstændigheder udarbejdes regnskab for filialen i Dk samt selskabet i Sverige.

Et andet problem I kan risikere at løbe ind i er begrænsede muligheder for ekstern finansiering såfremt dette er muligt. Det er muligt at et DK ApS ikke i alle lande er velansete men hvordan tror I at en DK bank ser på "4 friske fyrer med et svenske selskab og en DK filial" når I beder om et lån?

Har I undersøgt hvad der kræves af addresse i Sverige for at registrere et selskab? Skal I bruge et trustcompany eller har I et andet sted selskabet kan være registreret?

Anyway, som Esben skriver så ville jeg holde mig laangt væk fra dette projekt hvis I kun har de 50K til rådighed. De bliver spist op af rådgiveromkostninger hurtigere end I kan nå at køre over Øresundsbroen. Spar hellere lidt ekstra op og etabler et DK ApS, det er i hvert fald mit råd til jer.

/Banditten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Banditten:
Anyway, som Esben skriver så ville jeg holde mig laangt væk fra dette projekt hvis I kun har de 50K til rådighed. De bliver spist op af rådgiveromkostninger hurtigere end I kan nå at køre over Øresundsbroen

Enig med Esben/Banditten. Der udover kan så tilføjes, at der i svenske selskaber skal være tilknyttet en person, som er bosat i Sverige. Alene her begynder omkostningen at løbe på.

/Henrik

Tilmeldt 4. Jun 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle,
Mange tak for jeres svar, jeg har måske ikke været klar nok i spyttet da jeg skrev indlægget. Vores produkt kategori har efterspørgsel i alle nordiske lande, hvor Sverige og måske finland er de markeder, hvor frugten hænger lavest. Dette er årsagen til at vi etablere at etablere en svensk virksomhed, da man tit ønsker (specielt i vores sektor) at handle med en virksomhed i sit eget land. For ikke at eliminere muligheden for at også sælge i DK ønsker vi at etablere en filial for dermed at få et dansk cvr nummer. Denne etablering er ikke for at undgå skat, afgifter etc. men en strategisk beslutning om at AB som moderselskab, og lokale filialer i de øvrige lande. Vores kapital er større end 50K men ikke nok til at f.eks. skulle etablere et A/S i DK. Vedr. etablering og et krav om svensk bosiddende person - jeg har endnu ikke faldet over dette krav - kan du henvise til en regel/bestemmelse? Ang. omkostninger, er der noget specielle omkostninger vi skal have med i tankerne?
På forhånd tusind tak for jeres svar og hjælp:-)
Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Udgifter til oprettelse af filialer i 4 lande, udarbejdelse af regnskaber plus selvangivelser, besvarelse af henvendelse fra myndigheder i 4 lande, efterfølgende diskussioner med landene om fordeling af beskatningsret til indkomsten mv. Det kan let holde Jer fuldtidsbeskæftiget, alternativt må I forvente at se hele Jeres startkapital spist op af advokater, revisorer og andre rådgivere i løbet af kort tid.

Så et forsigtigt råd, er at starte et sted få forretningen til at køre, lær af Jeres erfaringer, og vurder herefter om det er besværet/omkostningerne værd, at tage det næste skridt ind i det næste land.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :
I kan vel bruge samme koncept som IKEA bruger?
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)