Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man trække momsen fra

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jun 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kører som chauffør, men vil gerne snart starte som vognmand.

Taxakørsel er momsfri, men hvad med de ting man køber til vorksomheden, såsom kopimaskine, telefon, kontorartikler, serviceydelser m.m.

Kan man trække det fra i momsregnskabet?

Normalt køber man en taxa med 20% afgift og sælger den til nogenlunde det samme.

Men hvad nu hvis man køber en elbil som taxa, og den koster 800.000 kroner inkl. moms.

Kan man så trække de 25 % moms på 160.000 kr fra i momsregnskabet?

Med venlig hilsen en kommende vognmand i en eltaxa (forhåbentligt)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:45

Hej.

Taxakørsel er omfattet af lønsumafgift....og dermed ikke efter momsloven.

Der er andre regler for opgørelse af lønsumafgift.....så du skal ikke føre momsregnskab.

MvH

Peter

Tilmeldt 4. Jun 12
Skrevet kl. 09:52

Ja, det anede mig, men mange tak for svar.

Fra 8620 Kjellerup
Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 249
Fra  Skægkær Grillen Skrevet kl. 17:56

Du skal også lige kigge lidt mere på afgiftsloven ang. taxa, da det ikke er ren 20% afgift mere, den er blevet noget mere indviklet sidste år.

Derudover skal du jo godkendes til at blive vognmand (vognmandskursus) og så skal der udbydes en bevilling i det område du ønsker at køre, hvilket der kun gør en gang hvert 5-6 år her i Silkeborg ihvertfald, og det er oftest de gamle vognmænd der får dem, da kommunen desværre selv må vælge hvem de giver bevillingen til.

Overvej også igen, om det skal være en elbil, da en taxa helst skal køre MINIMUM 400km om dagen for at tjene pengene ind, for bare at have den på gaden.

Tilmeldt 4. Jun 12
Skrevet kl. 19:52

Ja, det er noget med 70 % afgift for beløbet over 230.000 kr.

Hvis jeg vil have en eltaxa på gaden i min kommune, tror jeg nu nok kommunalbestyrelsen vælger mig i stedet for en vognmand der allerede har en bevilling.

Tesla kommer med en elbil der kan køre 480 km på en opladning, så med lidt pauser ind imellem, så burde batteriet kunne forblive opladet hele vagten.

Problemet er bare at den nok kommer til at koste 800.000 kr. og det er jo lidt meget for en taxa, men jeg har en kammerat der arbejder meget for at trække politikerne for at der skal komme noget energistøtte til eltaxaer.

Fra 8620 Kjellerup
Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 249
Fra  Skægkær Grillen Skrevet kl. 21:03

nu ved jeg ikke om det er DanTaxi i kører under i din by, men de er jo efterhånden ved at overtage hele landet.

Og hvis det er, så overvej lige el en gang til, når du finder ud af hvor mange amperer sådan et anlæg trækker (tagskilt, computer, div. sensorer til passagerer/sæder)

Har kørt i en Mercedes Viano 3.0 CDI, hvis jeg holdte på holdepladsen i over 1½ time, så kunne bilen ikke starte, da anlægget havde taget alt strømmen (bilen er monteret med et 150amp batteri)

Og en taxa skal jo helst køre i døgndrift, hvilket vil sige at du skal skifte batterierne ud hvert år, da de så har kørt deres levetid (4 år ved alm. brug) plus at bilen helst skal lade i 8 timer for at lade batterierne op så skånsomt for dem som muligt.

Det er en rigtig god ide du har, men udviklingen er desværre ikke langt nok til at gøre det.

Du kunne evt. overveje en hybrid istedet

Tilmeldt 4. Jun 12
Skrevet kl. 22:18

Det er enten diesel eller 100 % ren el.

Hybrid, så har du både reparation på motor og batterisystemet.

Det bliver for dyrt.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)