Jeg har nogle problemer med én af mine leverandører, der nu ikke mere vil køre på reklamationer, men derimod vil have at jeg skal gøre det og også samtidig afholde udgifterne for det...
Han (firmaet) har fem års fuld garanti på sine produkter.
Nu er jeg ikke så meget inde i produktansvarsloven, så derfor dette spørgsmål.
Er jeg ikke i min fulde ret til at kræve at han klarer evt. reklamationer inden for de 5 år han giver garanti ??
Hvis jeg skal klare reklamationerne, kan jeg så sende ham en faktura for arbejdstiden/kørslen ??
Håber at I kan svare på dette, da jeg nu bliver nødt til at sætte hårdt mod hårdt......
Og i det tilfælde skal kunden faktisk henvende sig direkte til producenten, hvis fejlen opstår efter de to års reklamationsfrist. Medmindre du som autoriseret forhandler af produktet har brugt varens udvidede garanti som et salgsværktøj. Så skal/kan kunden henvende sig til dig.
Men det er statdig producenten, der skal leve op til den garanti, han har givet. En anden sag er jo så, hvordan man får ham til det ...?
Han (firmaet) har fem års fuld garanti på sine produkter.
En garanti er en indeståelse for mangler på objektivt ansvar (ansvar uden skyld)
Jakob:
Nu er jeg ikke så meget inde i produktansvarsloven, så derfor dette spørgsmål.
Produktansvarsloven er ligegyldig for dit juridiske problem. Produktansvarsloven omhandler en leverandørs (producent eller mellemhandlers) ansvar for skade (på person eller ting), der forvoldes af et defekt (dvs. urimeligt farligt) produkt.
Jakob:
Hvis jeg skal klare reklamationerne, kan jeg så sende ham en faktura for arbejdstiden/kørslen ??
Såfremt du har reklameret med de 5 års garanti indestår du for mangler ved produktet på objektivt ansvar.
Derfor hæfter du for manglerne ved produktet.
Er der en aftale mellem jer omhandlende forhandling af dynerne?
Såfremt du har reklameret med de 5 års garanti indestår du for mangler ved produktet på objektivt ansvar.
Derfor hæfter du for manglerne ved produktet.
Ja, men kun overfor kunden. Du kan selvfølgelig gøre dit krav gældende overfor producenten, der fra starten har givet de 5 års garanti. Ellers kan ehver producent jo bare sige, at hans produkt holder i 10 år, men når det så viser sig, at det ikke holder vand, lade forhandleren sidde med tabet. Forhandleren servicerer kunden i de to år der er reklamationsret. Eller i den givne garantiperiode (her 5 år), hvis han har reklameret med garantien som et salgsargument. Men forhandleren kan selvfølgelig gøre sit krav gældende overfor producenten.
HVIS altså producenten eksisterer endnu og er til at finde. Så man bør virkelig overveje grundigt, om man kan stå inde for de produkter, man sælger, og om man vil bruge en leverandørs garanti til at få langet flere varer over disken, for hvis han er forsvundet fra jordens overflade, er den garanti jo ikke meget værd og man hænger selv på tabet.
Jeg vil også sige at hvis producenten ikke længere vil give de 5 års garanti og afholde omkostningen ved at have givet denne, bør du finde dig en ny leverandør.
Sig til leveradøren at hvis du fortsat skal forhandle deres produkter, skal de selv afholde omkostningen til reklamationer, hvis de fortsat vil give 5 års garanti.
Hvis de ikke længere vil give 5 års garanti, skal din indkøbspris desuden også falde, da du nu får et ringere produkt end før, i det du ikke kan skilte med 5 års garanti.