I forbindelse med at jeg skal have udsendt nogle salgsbreve, har jeg overvejet at medsende et par ekstra sider med information om om en af de vine jeg importerer. Det kan ses her:
Hvordan vil sådan et følgebrev blive modtaget? Jeg er ikke interesseret i at det blot havner i folks papirkurv. Er der ting man skal være specielt opmærksom på?
Salgsbrevet skal udsendes til firmaer jeg ikke i forvejen har som kunder.
Det skal siges at jeg ikke er vant til at skrive sådan nogle, så eventuelle input her, modtages også.
Jeg synes der er for meget snak om navnet og det historiske bag og for lidt fokus på indholdet og dets kvaliteter - faktisk kommer det på side 2 som modtageren måske ikke engang kommer om på, fordi man ikke umiddelbart ser at det er en reklame hvor man skal købe noget.
Jeg er tilhænger af "Keep it short" og meget præcist og så på én side.
Du behøver ikke at forklare hvor navnet kommer fra, du skal undlade dine 5 punkter om hvad dit firma står for men fokusee på indholdet og evt. tilføje eksperters udsagn om vinen (skribenter eller vinansvarlige på ansete restauranter eller hoteller/kroer).
Endelig skal der tydeligt fremgå hvad netop modtageren kan få denne vin for. Linket til din hjemmeside skal alene være med det formål at kunne få yderligere info om dig og dit udbud. Det er vigtigt at tilbudet er klart og ikke mangelfuldt - dvs. fokus på denne vil og evt. rabatter ved storkøb eller lign.
Jeg ved godt at dette lyder meget kritisk men det er dyrt at fejle i markedsføringen så jeg regner med at dette vil forbedre din responsrate eller som minimum få dig til at tænke over en, for dig, passende udformning.
Jeg synes dit materiale er rigtig godt. Jeg sælger jo selv en del (økologisk) vin fra min forretning, og jeg bruger rigtig meget at skrive om vinene (og kaffe og den slags special-varer) i en lille folder, som kunderne får med. Det er et kæmpe arbejde at lave folderne, men det skal jo kun gøres én gang for hver vin (hvorefter det bare er klippe-og kopieringsarbejde), og kunderne er meget begejstrede for at få noget med hjem, hvor de kan læse om den vin de har købt, og ikke mindst: der er en oplevelse og en historie koblet på den vare de har købt. Jeg har i øvrigt erfaret at der er mange der kommer igen efter vin, hvis de f.eks. har fået én i gave, med folderen vedhæftet, i ro og mag har haft tid til at læse læse om vinen, historien bag vingården, druerne, årgangen mv. (-og hvad jeg nu kan hente af info). -mange kunder bruger jo også specialbutikker for at få en oplevelse koblet på deres vare og indkøb.
Jeg ved ikke om det er en god idé at sende det med i dit første præsentationsmateriale (for som du skriver, skal du jo nok regne med at mange af dem havner i papirkurven), men du kan måske sende det med, og forklare at der kan fremsendes lignende materiale på de øvrige vine, og dermed vække kundernes opmærksomhed.