Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Svindler har sat Fogedretten på MIG - hvad gør jeg?

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Du SKAL slette det, - det er slet og ret ulovligt! Det bør du gøre lige nu, og så bare fortælle at du skam slettede det med det samme du fandt ud af at det måtte man ikke Angel

Hvis du formoder at han møder selv, kunne du jo skrive til ham at du har kontakt til xx og xx og xx som påstår at være snydt af ham, og at de vil møde op. Retssager er offentlige og kan overværes af alle. Så kan det jo være han slet ikke kommer. Så bliver der ingen sag. (xx er selvfølgelig de rigtige navne, så han kan se at du kender til hans "svindelnumre".)

Michael

Tilmeldt 25. May 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:54

Hej Michael

Ved at slette det nu, mener du så at Fogedretten måske vil være mere "søde", hvis jeg kommer "glad/beklagende" ind og siger "Det vidste jeg virkelig ikke, og jeg blev bare så ramt fordi svindleren har været rigtig ond mod mig. Jeg slettede det selvfølgelig så snart jeg hørte fra jer".

Forstår jeg det korrekt, at han enten skal møde op selv eller sende en advokat? Kommer han slet ikke, så annulleres sagen?
Hvis ja, så er det måske en god idé at smide ham en mail/SMS og skrive, at jeg har inviteret de 10 andre personer med som tilhøre til Fogedretten – de vil gerne snakke med ham efterfølgende.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 21:34
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Undskyld, men jeg synes jeg læser en masse sludder.

'Selvtægt' er ikke nogen paragraf man kan blive dømt for, man anlægger ikke en retssag for 7000 kroner og sagsøger skal naturligvis kontakte domænets ejer for at få dårlig omtale nedtaget.

Trådstarter erkender at han har udstillet sagsøger som svindler med private (muligvis/muligvis ikke) oplysninger. Det er muligvis injuier (som er strafbart), men sagsøger skal anlægge et civilt søgsmål hvis han vil have erstatning og det skal ikke ske i Fogedretten. Trådstarter skal ikke indrømme han har gjort noget som helst strafbart. Fogedretten kan kun pålægge trådstarter at nedtage artiklen men ikke foretage en afgørelse om injurier, da dette skal ske i civilretten. Jeg synes derfor trådstarter skal:

1. Nedtage artiklen, som du har kontrol over og er direkte henførbar til dig. Derudover skriver du et brev til den nye domæneejer, hvor du beder om at få artiklen nedtaget.

2. Du sender kopi til retten og oplyser samtidigt, at du ikke mener du har gjort noget strafbart. Du indrømmer ikke noget som helst.

Det kan i øvrigt være de 10, der har kontaktet dig, er interesseret i den opdaterede adresse.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 25. May 12
Skrevet kl. 21:39

Hej Jesper

Hold da op, det er jo en helt anden og også spændende vinkel.

Jeg forstår bare ikke helt, hvad det så er Fogedretten kan kræve at jeg skal stå til ansvar/erstatning for?

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 21:49

Fogedretten har en række opgaver, men er ikke et sted hvor der foretages egentlig bevisførelse. Fogedretten kan på den baggrund pålægge dig at nedtage det injuerende materiale, fordi du jo påstår sagsøger er 'svindler' hvilket er ulovligt, da sagsøger formentlig ikke er dømt for at være svindler. Man mener derfor det ville være urimeligt at folk skulle hænges ud indtil de (et par år senere) har vundet et civilt søgsmål hvor der er fundet egentlig bevisførelse sted.

Har sagsøger kontaktet dig og anmodet om sletning af materialet? Hvis ikke, så kan sagen afvises - men der er ingen sag, hvis der ikke er nogen injuerende påstande som sagsøger kan kræve fjernet.

At sagsøger så synes han har et erstatningskrav mod dig må han bevise ved at føre den civile retssag. Det tager oceaner af tid og er meget dyrere end det billige trick med Fogedretten. Du er bare blevet skræmt.

Tag materialet ned og bed den nye domæneejer fjerne hans del. Så er der ingen sag for Fogedretten. Indrøm aldrig du har gjort noget forkert - det er op til domstolen. 

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 21:56

I princippet kan du jo meldes til Politiet i stedet for et civilt søgsmål, - så Fogedretten vil automatisk gå ud fra at du stoppet dine ulovligheder. Så det vil nok mere være "skærpende" hvis ikke du har slettet det,  end "formildende" at du har gjort det. Nu er det så et civilt søgsmål, og derfor bruger man ikke disse begreber, men en evt. sanktion kan jo udregnes efter hvor længe det har stået på. 10 besøgende på hjemmesiden 1 dag er jo ikke det samme som 10 besøgende i 100 dage når det kommer til den "skade" modparten har lidt.

Der skal to til Tango, og sagsøgeren skal jo forholde sig til dine indvendinger, og Dommeren holde forklaringerne op mod hinanden og evt. stille opklarende spørgsmål inden der træffes en afgørelse, - så sagen vil som minimum blive udsat hvis sagsøgeren er lovligt forhindret, - ellers må han oprette en ny sag. Hvis det til gengæld er dig der ikke møder op uden at være lovligt forhindret, får sagsøgeren ret i sin påstand, - men det skyldes jo at man må formode at du ikke har noget at tilføje eller indvende. 

Når/hvis du skriver skal det være sagligt, - ikke truende! Heller ikke mellem linjerne!  Ellers ændrer hele sagen karakter, og så er det en politisag.

Michael

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 23:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det særlige ved injuriesager er, at de skal føres ved de civile domstole, selvom det er en strafbar handling. Det bliver dog næppe aktuelt i denne sag.

Det er reelt et fogedforbud sagsøger ønsker - altså fjernelse af oplysningerne og det er det eneste Fogedretten kan tage stilling til. Sagsøger har valgt fogedretten fordi det er billigt og for at skræmme dig. Jeg ville tage det helt roligt hvis jeg var dig.

Hvis sagsøger/svindler er på kontanthjælp og ikke selv kan formulere sig, så kommer det aldrig til en reel retssag. God pinse.

Tilmeldt 25. May 12
Skrevet kl. 23:41

Tak Michael og Jesper

Helt ærligt, så er jeg lidt forvirret.

Hvad skal jeg gøre og hvad kan jeg forvente mig? Alt tyder jo på at jeg har gjort noget, jeg ikke må (det står i alle de paragraffer der henvises til i svindlerens sagsanlæggen).

Fra Borre
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 00:21
Jesper har fortalt dig hvad han synes du skal gøre:
Jesper:
Jeg synes derfor trådstarter skal:

1. Nedtage artiklen, som du har kontrol over og er direkte henførbar til dig. Derudover skriver du et brev til den nye domæneejer, hvor du beder om at få artiklen nedtaget.

2. Du sender kopi til retten og oplyser samtidigt, at du ikke mener du har gjort noget strafbart. Du indrømmer ikke noget som helst.

Uden overhovedet at have forstand på jura ellers, så synes jeg Jespers forslag lyder rigtig fornuftigt.
Fjern det krænkende materiale og gør fogedretten opmærksom på det.

Freelance .NET programmør. Se profil for mere info. - Leder du efter en online Engelsk Dansk ordbog?

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 00:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jurahjaelp:
Hvad skal jeg gøre og hvad kan jeg forvente mig? Alt tyder jo på at jeg har gjort noget, jeg ikke må (det står i alle de paragraffer der henvises til i svindlerens sagsanlæggen).

Tag det roligt. Det kan godt være du har gjort noget du ikke må, det ved vi ikke. Svindleren må anlægge et civilt søgsmål hvor han kræver erstatning. Han skal betale en retsafgift i forhold til dét beløb kan kræver erstatning for. Derudover er det ikke nemt at lave gode processkrifter, hvis man ikke kan stave og formaliteterne kræver noget erfaring. Det kommer ikke til at ske.

Men hvis det sker, så vinder han ikke en injuriesag, hvis dine beskyldninger er sande. Du har 10 vidner, hvoraf et par stykker formentlig gerne vil dukke op. Derudover så har du tidligere haft en advokat til at vurdere dine beviser er overvældende, hvilket jeg her tager for gode varer. 

Hvis jeg var dig, så ville jeg som sagt bare fjerne alt hvad du ikke umiddelbart kan bevise. Skrive et kort brev til sidens nye ejer om at du ønsker artiklen nedtaget. Sende denne information til Fogedretten og samtidig oplyse, at du mener sagsøger skal anlægge en civilretssag. Du vil formentlig ikke behøve dukke op, men det vil man normalvis gøre hvis man er stævnet. Hvis du ikke et stævnet i dit eget hjemting (hvor du bor) så beder du bare om at sagen henvises til Retten hvor du bor uden yderligere forklaring.

Du kan forvente dette koster dig 0 kroner (+ porto), hvis alt du har oplyst er korrekt og fyldestgørende, hvilket er min opfattelse :-)

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)