Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Svindler har sat Fogedretten på MIG - hvad gør jeg?

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 25. May 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Håber i kan være til hjælp!

Sagen er den, at jeg har en bekendt, som for et par år siden leje mig hans sommerhus + sørgede for billige flybilletter. Jeg betalte ca. 7000 kr.

Jeg kom aldrig afsted, da en søgning på Google gjorde mig bange – min bekendtes navn var nævnt mange steder på nettet som en svindler.

Rigtigt nok, så hørte jeg pludselig ikke fra ham, fik meget lidt kontakt med ham og har aldrig fået mine penge.

Jeg valgte så at skrive en artikel på min hjemmeside, hvor jeg oplyser om denne sag med et foto af svindleren + hans navn + adresse.

Dette gjorde så, at 10 andre firmaer/privatpersoner kontaktede mig, og fortalte at han også skyldte dem penge.

Jeg tog fat i DR, som ville lave en udsendelse med ham – dette blev dog ikke til noget, da personen ikke var til at finde (selvom han har adresse lidt uden for København).

Nu et år senere, hvor jeg ikke har gjort mere ved sagen, er jeg nu indkaldt i Fogedretten fordi min bekendte/svindleren, har lagt sag mod mig, fordi jeg offentliggør hans private oplysninger, billeder osv.

Nu er jeg virkelig nervøs – for helt korrekt, så har jeg jo offentliggjort svindleren med navne (ja han går under flere), foto og adresse.

Men men men.... Det er jo for søren ham, der skylder MIG en masse penge!

Hvad kan jeg gøre?

1) Jeg kan selvfølgelig slette siden nu, men Fogedretten har selvfølgelig fået kopi af siden, så det går vel ikke bare så nemt.

2) Domænet, som artikler lægger på ejes ikke af mig mere. Det er for nyligt overdraget fuldstændigt til et andet firma, som opkøbte mit firma.
Dvs. at som jeg kan se det, så er jeg jo IKKE manden bag domænenavnet, og derfor kan jeg jo bare sige, at det ikke er min hjemmeside, mit domæne og at han så må lægge sag an mod ejeren?

3) Jeg kan evt. finde de mails frem som svindleren har sendt til mig igennem tiden - han bestilte eksempelvis flybilletter i mit navn (UDEN MIT SAMTYKKE). (Flyselskabet sendte mig inkasso pga. manglende betaling – men jeg har aldrig bestilt noget).

4) Det sidste er, at jeg kan få alle de andre mennesker, som svindleren har snydt, til at møde op i Fogedretten med mig (eller vente uden for til når han kommer ud.......)

Jeg håber sådan, at nogle kan hjælpe. Og jeg sætter virkelig min lid til, at eksempelvis ovenstående punkt nr. 2 er nok til, at jeg ikke kan blive dømt i sagen.

Desuden synes jeg det er virkelig mærkeligt, at personer som svindler blot kan vende bolden, og pludselig lave sag modsat!

Håber på respons!

Tak for hjælpen!

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 19:32
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Hej jurahjaelp,

Teknisk set har du begået selvtægt.

Hvis nogen slår mit barn, så må jeg ikke tage hen og slå denne.

Hilsen, Robert

Tilmeldt 15. Aug 11
Indlæg ialt: 1355
Fra  Bull Skrevet kl. 19:49

Hvorfor lagde du ikke sag mod ham da du først havde fået ud af at du var blevet snydt? 

Danmarks eneste officielle Prestashop Webbureau

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 19:55

jurahjaelp:
Jeg håber sådan, at nogle kan hjælpe. Og jeg sætter virkelig min lid til, at eksempelvis ovenstående punkt nr. 2 er nok til, at jeg ikke kan blive dømt i sagen.

Næppe!

Kører du for hurtigt i en firmabil hæfter du selv, og du får også en fartbøde selvom du sætter farten ned når du opdager blitzen fra fotofælden.

Det er dig der står bag hadesiden og det er dig derhar uploadet billeder og tekst - ergo er du den ansvarlige.

Du må møde op i fogedretten i bevidthed om at du har en tabersag og derfor skal så billigt ud af det som muligt. En evt. erstatning kan jo så modregnes dit krav om de 7k - men det må tiden jo vise.

Håber det var det hele værd, måske fik du hævn men den slags har jo også en pris.

Michael

Tilmeldt 25. May 12
Skrevet kl. 19:56

Jeg kontaktede Politiet – de sagde, at jeg skulle gå igennem advokat.

Jeg kontaktede advokat, og han sagde at jeg klart havde en sag med alle beviser, men at svindleren sikkert blot lod være med at møde op i Fogedretten, erklærede sig personlig konkurs eller andet.

Så for at undgå udgifter til advokat osv., og stadig ikke vinde mine penge, var artiklen den næste løsning.

Tilmeldt 25. May 12
Skrevet kl. 19:58

Vil det sige, at jeg som mine beviser i sagen kan tage alt dokumentation med på, at han skylder mig penge?

Tilmeldt 12. Aug 11
Skrevet kl. 20:10

jurahjaelp:
Vil det sige, at jeg som mine beviser i sagen kan tage alt dokumentation med på, at han skylder mig penge?

Nej! Det er to sager.

Men du kan jo bare fratrække de 7k fra et evt. erstatningsbeløb og så må han køre en inkassosag på dig, hvor du bruger din gamle sag som bevis for at du allerede har indbetalt 7k. (eller har dem tilgode). Det er lidt ligesom en kreditnota.

MEN, - det er jo ikke USA´ske beløb herhjemme så jeg synes du skal afvente sagens udfald og Rettens beslutning. Hvis du møder selv, skal du dog ikke rode for meget rundt i den gamle sag som juridisk intet har at gøre med denne sag. For Dommeren kan beslutte at du skal give møde via en advokat hvis det bliver for rodet. Det koster bare yderligere. Men du skal selvfølgelig fortælle årsagen, - men din handling er stadig "ulovlig".

Michael

Tilmeldt 25. May 12
Skrevet kl. 20:15

Hej Michael

Hmmm, spændende...

To spørgsmål:

1) SKAL svindleren selv møde op til mødet? (Altså møder jeg ham så endelig igen efter to år?)

2) Hvad vil du skyde på at sådan noget koster? Jeg er helt lost...

Tilmeldt 12. Aug 11
Skrevet kl. 20:28

1. Nej. Han kan give møde ved en advokat. Hvis du ønsker hans tilstedeværelse skal du ringe til Retten og sige at du ønsker at føre ham som vidne, Så afgør Retten om din begrundelse er nok til en vidneindkaldelse. Møder han så ikke op, kan Retten dog beslutte at se bort fra det, og afgøre sagen uden hans vidneudsagn.

2. Det ved jeg ikke. Men næppe det helt store, omend det er ærgerlige penge. En evt. advokat får ikke mange timer for en sådan sag tilkendt af Retten (et screenshot kan jo i princippet udgøre bevisførelsen) og modpartens "svie og smerte" er vel til at overse. Kendte mennesker der "ulovligt" er fotograferet topløse har fået 35k jf. sladdderbladene, - så mon ikke det er mindre?

Men vent og se. Det forudsætter jo at at der kommer en dom, - et forlig foreslået af Dommeren er jo også en mulighed.

Michael

Tilmeldt 25. May 12
Skrevet kl. 20:32

Hej igen Michael

1. Vil det være en god idé at bede ham om at komme? Jeg tror ikke, han har en advokat på sagen (det har han jo sikkert ikke råd til, sådan en svindler der også er på kontanthjælp!). Samtidig var hans skriveri til Fogedretten fyldt med stavefejl, hvilket også tyder på at han selv har sendt det ind.

2. 35k vil også være helt vildt i denne sag tænker jeg! Et forlig? Hvad kunne dommeren foreslå evt.? At jeg sletter artiklen med det samme?

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)