Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe en anden virksomhed.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra N/A
Tilmeldt 31. Jul 11
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :

På webreg, når man vil åbne et CVR nummer, så er der et felt der hedder "Har du købt virksomheden af en anden?" Hvad får man ud af at krydse ja i den? Og skal man det?

Jeg køber en virksomhed, der er kun tale om varelager + immaterielle ting såsom logo, crm data m.m. den skal flytte til mine lokaler, og har ingen medarbejdere.

Derudover - Når der afregnes for varelageret. Er det så ekskl. eller inkl. moms der skal afregnes? De har jo indbetalt moms ved køb en gang, skal de så også sælge til mig med eller uden moms?

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - du skal skrive hvem du køber af. Årsagen er, at Skat gerne vil have styr på køb og salg og hvem der er køber og sælger.

Der findes noget der hedder momsreguleringsforpligtelse ved salg af fast ejendom 10 år og driftsmidler 5 år som eventuelt skal afregnes hvis du ikke overtager disse aktiver og sælger ophører med virksomhed. Det er hvis man indenfor de sidste 10 år har trukket moms fra vedr.ombygning erhvervsejendom eller køb driftsmidler (så vidt jeg husker kr. 50.000)

Hvis sælger ophører sin virksomhed SKAL varelager sælges uden moms. Skat har oplevet for mange gange at en køber f.eks. køber varelager  2,5 mio incl. moms som så har 0,5 mio i fradrag i sit momsregnskab. Sælger skal betale 0,5 mio i moms, men DESVÆRRE sælger er et selskab som "tilfældigvis" går konkurs inden momsen skal betales - OG pengene er VÆK Big Smile

 

Fra N/A
Tilmeldt 31. Jul 11
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 01:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Grønborg:

Ja - du skal skrive hvem du køber af. Årsagen er, at Skat gerne vil have styr på køb og salg og hvem der er køber og sælger.

Der findes noget der hedder momsreguleringsforpligtelse ved salg af fast ejendom 10 år og driftsmidler 5 år som eventuelt skal afregnes hvis du ikke overtager disse aktiver og sælger ophører med virksomhed. Det er hvis man indenfor de sidste 10 år har trukket moms fra vedr.ombygning erhvervsejendom eller køb driftsmidler (så vidt jeg husker kr. 50.000)

Hvis sælger ophører sin virksomhed SKAL varelager sælges uden moms. Skat har oplevet for mange gange at en køber f.eks. køber varelager  2,5 mio incl. moms som så har 0,5 mio i fradrag i sit momsregnskab. Sælger skal betale 0,5 mio i moms, men DESVÆRRE sælger er et selskab som "tilfældigvis" går konkurs inden momsen skal betales - OG pengene er VÆK Big Smile

 

Der er ingen lokaler, eller driftmidler eller noget. Det er udelukkende et varelager + en hjemmeside, logo og sådan nogle andre immarterielle ting. Hvad hvis virksomhedens CVR nummer er stiftet uden, og efterfølgende køber virksomheden? Hvilke "konsekvenser" har det, altså er det til ren statistik eller?

Jeg var næsten også sikker på at det skulle være uden moms, men ville være sikker. 

Fra N/A
Tilmeldt 31. Jul 11
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor vigtigt er det felt?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)