Jeg står og skal vælge et domæne / navn til et web site med et produkt. Jeg kan gå i to retninger: 1. Et snævret navn, som peger specifikt på produktet. Det gode ved navnet er, at det er meget sigende for netop dette produkt. Ulempen er, at man skal være bekendt med produktet / navnet på produktet, før folk ved hvad det drejer sig om. Dvs. navnet er målrettet en snæver målgruppe, der kender eller leder efter netop dette produkt. Produktet er dog også meget interessant for mange, som ikke nødvendigvis er bekendt med navnet/produktet. Dvs. jeg risikerer at udelukke en ganske stor gruppe potentielle kunder, da de ikke er bekendte med produktets navn. 2. Et mere bredt navn, som alle vil kunne nikke genkendende til og ved hvad det overordnet dejer sig om. Jeg er ikke i tvivl om, at det vil få meget interesse fra folk, som ikke specifikt kender til produktets navn, men leder efter et tilsvarende produkt i samme kategori. Jeg er så bange for, at navnet er for bredt for den snævre målgruppe, da de sandsynligvis fokuserer på det specifikke navn og så sorterer dette brede navn væk ved evt. annonce i avisen/internettet. Hvis en potentiel kunde med kendskab til produktet søger via google, så er det snævre navn bedst. Omvendt hvis kunden ikke har kendskab til produktet, men leder efter noget i samme kategori, så er det brede navn bedst (vil jeg umiddelbart tro). I begge kunders tilfælde, vil mit web site/produkt være interessant. Hvad skal jeg satse på - Har i nogle kommentarer hertil - erfaringer/råd? (Jeg kan desværre ikke komme nærmere ind på hvad produktet er) |
Hej
Du skal tænke på at, hvis dit produkt har en mulighed for at blive markedsledende på sit navn, vil fordelen ved at have det rigtige domænenavn fra start være stort. Der vil så dels komme henvendelser fra søgninger på søgemaskinerne og henvendelser på direkte søgninger på domænenavnet.
Det vil så være muligt at kombinere med et bredere navn, hvor man kan generere søgemaskinetrafik fra på andre søgetermer.
Med venlig hilsen
Wesecureit
René