Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lejekontrakt i forbindelse med udlejningsejendom

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Agerbæk, Vestjylland
Tilmeldt 21. Aug 05
Indlæg ialt: 500
Fra  Jesper CC Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har lige købt en lille udlejningsejendom og skal du have min første lejer indlogeret

Det er et enkelt lejemål til bolig.

Er der nogen der ved, hvor man finder en god standardkontrakt, der kan downloades fra nettet og bruges i forbindelse med udlejningsejendom? Det er et tidsbegrænset lejemål, der er tale om.

På forhånd tak!

De bedste hilsner

Jesper Christiansen
www.podcastnu.dk 

Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 16:58
Her er et udmærket link til en standardlejekontrakt endda med forslag til særlige klausuler - http://www.ejendommen.dk/Link/Downloadlejekontraktprivatboligudlejning

Jeg har repræsenteret flere udlejere igennem de sidste par år - og min erfaring er, at det kræver lidt lejeretlig indsigt at udfylde en sådan lejekontrakt selvom det umiddelbart ser nemt ud - f.eks. kan der være grænser for hvilke farver lejer må male i lejemålet - og flere udlejer er kommet til at sætte krydsene forkert i standardkontrakten. Så kontakt en fagkyndig for kort rådgivning herom det koster typisk 1500-2000 kr. - og så har du en skræddersyet skabelon til næste gang du selv skal lave en lejekontrakt. Det er lidt træls når man står i retten med en fejlagtigt udfyldt lejekontrakt, og ikke kan ændre på tingene....- det kan ofte komme til at koste noget for udlejer i den sidste ende. 

VEdrørende tidsbegrænsede lejemål - så vær særlig opmærksom på lejelovens § 80 - navnlig stk. 3:

§ 80. Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved den aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen.
Stk. 2. Benytter lejeren med udlejerens vidende det lejede i mere end 1 måned efter den aftalte lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret lejeren til at flytte, fortsætter lejeforholdet uden tidsbegrænsning.
Stk. 3. Boligretten kan tilsidesætte tidsbegrænsningen, hvis den ikke må anses for tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold

Et praktisk råd i forbindelse med udlejning for at undgå evt. dårlige lejere - fik jeg af en mine kunder, der altid sagde, at der var flere skrevet op til lejemålet, men han lige ville kigge forbi lejers nuværende bopæl for at snakke om lejeforholdet - på den måde undgik han de lejere, der ikke passer så godt på den lejede bolig.

Fra Agerbæk, Vestjylland
Tilmeldt 21. Aug 05
Indlæg ialt: 500
Fra  Jesper CC Skrevet kl. 22:39
Tusind tak for det uddybende svar og link til lejekontrakt. Det lyder som om du ved, hvad du snakker om og jeg vil helt sikkert passe ekstra godt på med de punkter du anfører som værende vigtige.

Tak skal du have!

De bedste hilsner

Jesper Christiansen
www.podcastnu.dk 

Tilmeldt 18. Apr 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:40

pas på med tidsbegrænsning to års regel eks er en misforstået regel som kan koste dig dyrt,men se på www. sapu.dk det er for private udlejere og der kan du se om alle fald grupper.står selv med kæmpe øko problem efter udlejning af mit hus, huset var total raseret indvendigt med ødelagt køkken og gulve, og huller boret i karme med videre.Og lejer viser sig desværre at være i administration af fredericia kommune og en konkurs rytter der bar skrider fra det hele både husleje i opsigelses periode og en regning på istandsættelse i nærheden af 100000 og intet at gøre trods rets kendelse på krav, hun ejer intet og har lavet samme nummer mindst 7 gange før rundt omkring. så en lille nutits lejer må ikke være inger huus grænse hviid hun er et dyrt bekendskab.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 09:46

Udfra at du skriver at du har købt en udlejningsejendom tvivler jeg stærkt på at du kan slippe afsted med et tidsbegrænset lejemål, så vær opmærksom på at du kan risikere at hænge på din lejer til "evig tid"

Vær også opmærksom på at lejer til enhver tid har mulighed for at får prøvet huslejen i det lokale huslejenævn (det findes i de fleste større byer) og i en hel del tilfælde, få sat huslejen ned til markedslejen i det område (som ofte er noget lavere end de fleste udlejere forventer)

Hvis sagen startes hos huslejenævnet inden lejer har beboet lejemålet et år, så har lejer krav på at få det for meget betalte tilbage, med tilbagevirkende kraft og renter. Og naturligvis en huslejenedsættelse fremover. Smile

Kort sagt : Lejer er pakket ind i vat og beskyttet på alle tænkelige måder.

Jeg vil klart anbefale dig at tage en snak med en erfaren erhvervsadvokat, inden du måske risikerer at sætte dig med en underskudsforretning, du ikke har nogen chance for at komme ud af.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 2. Jul 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:29

Som en bruger tidligere har skrevet, så er www.sapu.dk en godt sted at starte hvis du skal udleje. Det er en portal for private udlejere - og den eneste seriøse af slagsen i Danmark, og der kan du få hjælp til de mest almindelige ting uden at skulle bruge penge på en advokat. Advokat hjælp koster jo hurtigt 3-4.000 kr. for bare et par tlf opkald eller hjælp til en helt basal ting som lejekontrakt.

Hos SAPU.dk skal du godt nok være medlem men det koster altså kun omkring 500 kr pr år og de har næsten lige lanceret en liste hvor du bl.a. kan registrere eller kigge efter dårlige lejere, som bør undgås - det er en del af idéen at udlejerne hos SAPU.dk hjælper hinanden.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)