Jeg har fundet, hvad jeg selv syntes er et rigtig godt koncept, og jeg skal nu have tilbud på og få kodet en web side.
Hvad gør man når man skal ud og have tilbud på sådan et stykke arbejde, man er jo nød til og forlægge sin ide til dem man ønsker tilbud fra, med risciko for at de "låner" min ide......er jeg for paranoid ? jeg har ikke kendskab til det "game" hvad er kutyme ?
Jeg har fundet, hvad jeg selv syntes er et rigtig godt koncept, og jeg skal nu have tilbud på og få kodet en web side.
Hvad gør man når man skal ud og have tilbud på sådan et stykke arbejde, man er jo nød til og forlægge sin ide til dem man ønsker tilbud fra, med risciko for at de "låner" min ide......er jeg for paranoid ? jeg har ikke kendskab til det "game" hvad er kutyme ?
M.v.h. Fætter
Det er ganske normalt at folk er nervøse for deres idé, nogle gange med rette men for det meste er som det også er nævnt de fleste webbureauer ikke interesseret i den slags forretninger men mere bare lave sitet.
Vi laver pt. en opgave for en kunde der har skabt noget helt unikt og vi vil bruge ham på vort snart offentlige website netop som den slags cases der kræver fortrolighed, hans idé gætter vi til være mindst en mill. værd.
Vi giver gerne et fortroligt tilbud, men vi underskriver ikke noget idet du jo kunne have vist det til flere (venner osv) og hvis en anden laver din idé kunne du måske tro vi havde givet idéen videre.
Før eller senere skal du jo ha lavet dit site og drejer det sig om produktion i f.eks Kina kan du næsten være sikker på dine unikke produkter bliver udgivet alle andre steder end hos dig først eller mindst samtidig hvis de ser det som en rigtig god idé. Hvis de tøver venter de med at se om du har succes for derefter kopier den.
Du er velkommen til skrive en PM og vi tager den derfra, held og lykke med dit koncept.
Vil du være helt sikkert på din ide er beskyttet så lave en fortrolighedserklæring hvor i det fremgår, at ideen ikke må bruges eller videregives til andre der ikke har underskrevet fortrolighedserklæringen.
Først sørger du for at alle der skal høre om ideen underskriver en NDA. Så sørger du for at udviklerne vil sidde på en øde ø, eller en hemmelig underjordisk bunker, så længe de udvikler på den. Når den så kommer online holder du det så hemmeligt at ikke engang Google kan finde siden. Vælg evt. et domæne der er så kryptisk, at ingen hverken vil gætte det eller huske det. Så er du rimelig godt sikret.
Nej, spøg til side. Hvis det er ideen du er bekymret for, så tag det med ro. Der findes sikkert allerede noget lignende på nettet, og hvis ikke, tager det nok ikke mere end et par uger før andre kan have en kopi af din ide kørende, bare ved at se hvad du har lavet. Det er vilkårene på nettet. Software og services er næsten umulige at beskytte.
Brug istedet krudt på at sikre dig at dit produkt bliver det bedste, og at brugerne bliver begejstrede over at bruge det. Arbejd på branding og markedsføring, ikke mindst i søgemaskiner, så det er dit site der bliver det foretrukne.
Hvis et produkt ikke har konkurrence, er det som regel ikke særligt interessant ;-)