Jeg skal importere en drikkeflaske - Dertil hører 2 certifikater (SGS og PTS).
Udfra certifikaterne er drikkeflaskerne lovlige at sælge i Danmark.
Det jeg vil vide er: Hvis nu fødevarerstyrelsen går ind og tester flaskerne en dag når de er på det danske marked og flaskerne så ikke overholder de danske regler - Hvem har ansvaret?
"Egenkontrol Du skal som importør sikre via din egenkontrol, at fødevarerne overholder lovgivningen. Det er importøren, der er ansvarlig for indførte fødevarer, når de omsættes i Danmark."
Det jeg vil vide er: Hvis nu fødevarerstyrelsen går ind og tester flaskerne en dag når de er på det danske marked og flaskerne så ikke overholder de danske regler - Hvem har ansvaret?
Mvh Kim
Det har du, og du skal i din risikoanalyse gøre rede for at du har undersøgt forholdene omkring certifikaterne. Du kan også selv komme dem i forkøbet og få foretaget en test inden, så har du gjort noget arbejde, men det har du ikke pligt til.
Det har du jo efterhånden spurgt om flere gange her på Amino. Er du bare tungnem eller hvad er det du ikke forstår??
Det er ene og alene dig som importør der er ansvarlig for at produktet ikke er sundhedsskadeligt / ulovligt ! Hvad med at du dropper at lege hobby importør når det åbenbart er så svært for dig at finde ud at tingene.