Igen en af slagsen: Jeg synes at jeg lidt for ofte får denne type mail. Har jeg ret i at det er spam?
Sakset:
Hej Køreskole Ginnerup
vi skriver til jer, da vi ved i har en hjemmeside samt hvor vigtigt det er at de unge potentielle kunder finder jer.
Vi kan være behjælpelige med at jeres hjemmeside kommer op på side 1 på Google som vil have kæmpe værdi for din virksomhed, da det er her ungdommen researcher i dag.
Det kunne fx være ved søgeord som ”Køreskole Aalborg”, ”Kørekort Aalborg”, ”God køreskole Aalborg” eller lignende.
Vi kører nu et kampagnetilbud der koster 299 kr. i måneden pr. søgeord og i betaler kun hvis det virker.
Så spørgsmålet er vil i have flere kunder? - som vi siger, det koster ikke noget at spørge.
De vil sælge noget, og du har ikke indvilliget i at modtage tilbud eller salgsmateriale fra dem via e-mail = spam.
På et tidspunkt var jeg voldsomt plagat af disse - venligt mente - fællesmails, som folk sender rundt til alle i deres adressebog, for at de kan se "Hvordan man får et lykkeligere liv", "Hvorfor kvinder ikke burde have kørekort" og meget mere af samme skuffe. Og altid ved at bruge Cc, så alle kunne se alles mailadresser. Jeg tog mig så sammen en dag og skrev en standardtekst, der forklarede det upraktiske i den handling samt beskrev, hvordan man KUNNE bruge Bcc hvis man havde noget vigtigt at sende til en masse mennesker på én gang. Den tekst sendte jeg retur hver gang jeg fik en fællesmail hvor jeg kunne se alle adresserne. De irriterende mails holdt næsten op. Så hvis du har overskud, kunne du lave sådan en standardtekst i ægte Amino-ånd. F.eks.: "Hej. Som selvstændig ved jeg godt, at det er fristende at bruge alle midler for at få sit budskab ud. Men du er ude på en farlig vej, da det du gør, faktisk er spam og jeg vil opfordre dig til at sætte dig lidt ind i reglerne om elektronisk markedsføring, så du ikke ender med en anmeldelse".
Mon så ikke de forstår budskabet? Og ellers er der jo kun at anmelde dem.
Hvis du ikke selv tidligere har bedt om reklame, tilbud etc fra samme firma - så er det spam. Bemærk at spam-regler gælder for alle - og erhvervsdrivende, der kontakter andre erhvervsdrivende. Nedenstående er klip fra Forbrugerombudsmandens hjemmeside.
Spam mv.
§ 6, stk. 1, forbyder udsendelse af reklamer via elektronisk post, telefax eller automatisk opkaldssystem. Forbuddet gælder dog ikke, hvis modtageren af reklamen forudgående har anmodet om at få reklamen på denne måde. Forbuddet gælder, hvad enten modtageren er forbruger, erhvervsdrivende eller en offentlig myndighed.