Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fri 1. maj og grundlovsdag?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Gistrup
Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 2189
Fra  Tex-tryk Broderi og tryk på tøj i Aalborg Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Hvad gør i ? holder i fri eller ? mine ansatte siger de vil have fri begge dage for det har alle dem de kender hehe, jeg er ikke med i en overenskomst så endelig bestemmer jeg selv. Hvad siger folket ? 

Thomas 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6570
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:40

Det er lidt forskelligt fra firma til firma. Nogle holder fri fra kl. 12, andre hele dagen og andre slet ikke.

I mit firma arbejder de ansatte (ehm mig) disse dage... 

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Gistrup
Tilmeldt 13. May 09
Fra  Tex-tryk Broderi og tryk på tøj i Aalborg Skrevet kl. 13:43

Jeg havde også forstillet mig at holde disse dage ! men jeg brokker mig heller ik over at skulle arbejde :) 

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 13:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Thomas,

Her er 1. maj ikke anderledes end 2. maj. Det er naturligvis en arbejdsdag lige som alle andre.

Når arbejderne ikke en gang selv gider fejre deres egen kampdag, men hellere bliver hjemme i haven eller bare holder fri, så er der vel ingen grund til at man skal have fri på den dag frem for andre.

Grundlovsdag er jo også en arbejdsdag.

Grundlovsdag er ikke længere en helligdag, og man har derfor ikke automatisk ret til at holde fri uden løntab. Det gælder både som privat og offentlig ansat. Det skal fremgå af ansættelseskontrakten, overenskomsten, jeres lokale aftale, eller være kutyme på jeres arbejdsplads eller være beskrevet i personalehåndbogen, før medarbejderne har ret til at holde fri med løn.

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra Gistrup
Tilmeldt 13. May 09
Fra  Tex-tryk Broderi og tryk på tøj i Aalborg Skrevet kl. 13:49

Se det vil jeg jo heller ikke mene :) men det skal jeg S love for mine ansatte mener ! 

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 554
Fra  dymagic Skrevet kl. 14:02

John Nielsen:
Grundlovsdag er ikke længere en helligdag, og man har derfor ikke automatisk ret til at holde fri uden løntab. Det gælder både som privat og offentlig ansat. Det skal fremgå af ansættelseskontrakten, overenskomsten, jeres lokale aftale, eller være kutyme på jeres arbejdsplads eller være beskrevet i personalehåndbogen, før medarbejderne har ret til at holde fri med løn.

Detailhandelsbutikker der er omfattet af lukkeloven skal holde lukket grundlovsdag.

Derudover har der de seneste år været sandt kaos indenfor den kollektive trafik, hvor tog og busser (og også busselskaberne imellem) ikke kunne blive enige om de betragtede det som hverdag, lørdag eller søndag.

Tilmeldt 17. Feb 09
Indlæg ialt: 1078
Fra  Wellness Guiden - Selvstændig Herbalife forhandler Skrevet kl. 14:10

De burde huske på hvad de får løn for...

I mit hoved, må de da altid gerne holde fri… DE skal bare selv betale for det...

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 14:10

Jimmy B. Carlsen:
Detailhandelsbutikker der er omfattet af lukkeloven skal holde lukket grundlovsdag.

Ja, så længe det nu varer. Men at butikken ikke åbner dørene for kunder, betyder jo ikke, at der ikke kan være medarbejdere på arbejde. Nogle benytter lukkedagen til at holde status. Der er mange områder, hvor der hersker undtagelsestilstande i forhold til lukkeloven.
Det gælder især byer, hvor turistbranchen har godt fat.
Ebeltoft og Skagen er et par eksempler på, at lukkelov ikke gælder, selv for Kvickly og andre "lidt større end kiosk" butikker. :)

Ja, det fremgår normalt tydeligt af køreplanen, om busselskaberne kører på lørdagsplanen, lige som på juleaftens dag og nytårsaftens dag.

Flere virksomheder benytter de her dage til at lade deres få høvlet lidt af afspadseringskontoen, lige som der gøres mange steder i de tre dage op til Påske.

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Find mig på LinkedIn

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 554
Fra  dymagic Skrevet kl. 14:22

John Nielsen:
Ja, så længe det nu varer. Men at butikken ikke åbner dørene for kunder, betyder jo ikke, at der ikke kan være medarbejdere på arbejde. Nogle benytter lukkedagen til at holde status

Små butikker uden overenskomst kan nok sagtens bruge den fremgangsmåde. Men jeg kunne da forestille mig, at HK Handel / Dansk Erhverv-overenskomsten nævner fri grundlovsdag i tilfælde af, at butikken er omfattet af lukkeloven.

John Nielsen:
Ja, det fremgår normalt tydeligt af køreplanen, om busselskaberne kører på lørdagsplanen, lige som på juleaftens dag og nytårsaftens dag.

Kan du ikke lige fortælle mig, hvordan S-togene her i København kører? Confused

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 14:29

Jimmy B. Carlsen:
Små butikker uden overenskomst kan nok sagtens bruge den fremgangsmåde. Men jeg kunne da forestille mig, at HK Handel / Dansk Erhverv-overenskomsten nævner fri grundlovsdag i tilfælde af, at butikken er omfattet af lukkeloven.

I turistområder er lukkeloven mange steder i praksis sat ud af kraft, til stor gavn for virksomhederne, byens øvrige handlende og medarbejderne (hør, sagde han virkeligt medarbejderne?? ) .
Forretningerne i turistområder nyder godt af turisterne i den korte sommersæson. Men i vintersæsonen er mange af butikkerne nærmest lukket.
Kun de store dagligvarebutikker i turistområderne kan overleve ved at holde åbent hele året.

Der udstedes dispensationer til lukkeloven i stor stil. Prøv at besøge Ebeltoft om sommeren (der er dejligt) og se, hvor mange virksomheder, der har en afslappet holdning til lukkeloven. :)

Jeg kører helst ikke med tog, hverken S-tog eller DSB-tog. Så jeg vil ikke vide, hvornår toget kører, eller hvor jeg skal købe billet. Skype-Wink

Find mig på LinkedIn

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)