Jeg har gennem cirka 2 år solgt ud af min private cd-samling, men har efterhånden fået mod på at prøve også at sælge kommercielt. Det skal siges jeg hovedsageligt vil beskæftige mig med brugte varer.
Derfor har jeg lige et par spørgsmål:
1. Hvilke momsregler gælder for brugte varer?
2.Hvad gør jeg med de cd´er jeg fortsat personligt ejer? For kan jo ikke dokumentere en indkøbspris, kan jeg f.eks. sige, at indkøbsprisen er ca. en tredjedel af salgsprisen?
3. Hvilke regler gælder for opkøb af cd´er hos private?
Spørgsmål, jeg har haft svært ved at finde noget om, idet de fleste ting jeg har læst om er nye varer.
Vi har en web-shop hvor vi sælger forskellige varer til børn, der er født for tidligt. I den forbindelse har vi overvejet at opkøbe tøj i de helt små størrelser. Jeg har også ledt længe efter hvilke regler der er omkring moms på brugte varer. Du kan finde dem på SKAT-hjemmesiden. Hovedtrækket er, at der gælder specielle momsregler. Man går ud fra, at der betalt moms af varen en gang, så når du køber brugte varer, så skal du ligge moms på forskellen mellem indkøbspris og salgspris. Momsgrundlaget er 80 % af fortjenesten. Der er et regneeksempel på SKAT. Du kan se mere her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=83343&vID=200181&i=0#i83343
Hilsen Lene
www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn
Okay, jeg er godt klar over det ikke kan blandes sammen - jeg havde bare forestillet mig at man kunne opgøre en værdi af de cd´er jeg på nuværende tidspunkt stadig har liggende til privatsalg - lave det om - så det er varer på lageret - og så sælge dem på lige fod med indkøbte varer (selvfølgelig også med moms og skat heraf).
Jamen netop fordi jeg ønsker at samle salget...Jeg ønsker at opkøbe nye produkter, fordi privatsalget går meget godt - desuden ønsker jeg at tilføje dankort/visa kort betaling på siden....
Det er med andre ord en videreudvikling af min i forvejen eksisterende side.
Det vil ganske enkelt være umuligt at kombinere privatsalg og kommercielt salg.