Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

EAN Faktura og alt for sene betalinger

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 674
Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Skal lige høre om det kun er mig eller det er generelt rundt om i dk.

Når det offentlige (kommune, militæret og alle andre med EAN numre) bestiller produkter og får fakturaerne så går der ALTID længere tid end de betalingsbetingelser man udsteder på fakturaerne. Typisk går der løbende måned plus 30 dage. Og rykkergebyr mm. vil de overhovedet ikke kendes ved. Lige frem at skal have inkasso firmaerne igang hver gang syntes jeg er tidskrævende. 

Hvad gør i ved disse problemer, hvis i da har disse ? 

Jeg har tænkt mig at lægge 20% oveni priserne til EAN numre - simpelthen fordi de er så langsomme til betalingerne - kan man tillade sig dette ? 

Det er både store beløb og små beløb ( fra 500,- og op til 100.000,- ) på de forskellige fakturaer

Hvis det var modsat, at man skulle betale til dem, så kom der både det ene og det andet gebyr på hvis ikke man betaler til tiden (typisk 10-14 dage) 

Kenn Bo 

Leverandør af ALT til markedsføring, til ALLE !

Ekspert i små oplag - Tjek: www.kenn-bo-grafik.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 01:33

Hej Kenn

Generelt har det også været min erfaring at det offentlige betaler som det passer DEM og ikke efter hvad der står af betalingsfrist på fakturaen. Det sidste års tid er det dog blevet meget meget bedre, og jeg oplever nu relativt sjældent at tidsfristen ikke bliver overholdt.

At de ikke vil kendes ved rykkergebyr skal du ikke finde dig i - så længe du har gjort opmærksom på betingelserne ved at overskride betalingsfristen. 

Hilsen Morten

Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 06:03

Hej Kenn

Nu er det ved at være noget tid siden jeg har handlet med det offentlige, så tingene kan have ændret sig siden.
Jeg mener dog at kunne huske at der et eller andet sted står skrevet at de (medmindre andet er aftalt) betaler netop lb.md.+30dg

Man skal i den sammenhæng huske på at det offentlige er en "stor virksomhed" og det tager tid at få ting igennem bureaukratiets kringlede korridorer, så hvis du sender en faktura med en betalingsfrist på f.eks. 8 dage kan jeg med garanti sige at den vil blive betalt for sent.
Uden at kende den rute en faktura tager når den overføres elektronisk til det offentlige, kan man vel godt regne med at den skal igennem adskilige hænder/afdelinger før den ender på det rette skrivebord til godkendelse, hvorefter den skal retur til den som sidder med betalingerne.
Jeg ved det sker elektronisk, men jeg er stadig overbevist om at den skal forbi flere skærme på sin vej til endelig betaling.

Jeg kan nævne adskillige private virksomheder, store som små, som også er revnende ligeglade med hvad du skriver som betalingsfrist, så det er ikke bare det offentlige.

For mig at se er den mindst frustrerende mulighed at ændre betalingsfristen på fakturaer til det offentlige til lb.md.+30dg.
Bliver de så stadig for sent betalt ville jeg prøve at spørge dels den som bestiller om han/hun har fået og godkendt fakturaen, og dels ringe til økonomisk forvaltning og spørge til betalingen (og hvorfor de betales for sent). Det kan være at det vil give pote og viden til at undgå frustrationerne over manglende betalinger Confused

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 06:10

Enig. Jeg har også valgt bare at lade fakturaene løbe det længere. Til gengæld synes jeg pengene falder til tiden hver gang, så længe man bare kender og respekterer deres sløvhed. Og det er ligemeget om det er software jeg har solgt eller det har været sæbeboble shows i fritiden.

Træls? Åh ja. Kan vi gøre særlig meget ved det? Njah, vi kan stoppe med at sælge til det offentlige ;-)

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:47

Ja, har de samme erfaringer med en del offentlige institutioner. Dog med undtagelse af politiet. Der får vi faktisk altid vores penge til tiden.

Men generelt burde man næsten lægge et gebyr på, fordi man skal sidde og bøvle med at lave de irriterende elektroniske fakturaer :-)

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 15:56

Har du råd til at miste kunden? For så kan du jo i princippet gøre, hvad der passer dig. Jeg kan bare godt forestille mig, at kommunen ikke vil forlænge samarbejdet med dig, hvis du ikke udviser en eller anden form for samarbejdsvillighed. Jeg giver selv mine kunder lang snor, fordi jeg kører med forholdsvis kort betalingstid.

Forretningsfolk har altid super travlt, og de færreste glemmer deres fakturaer, fordi de ikke har tænkt sig at betale dem. De har simpelthen bare så meget andet at tage sig til. Derfor venter jeg typisk et par dage eller en uge, hvorefter jeg sender en venlig påmindelse og et spørgsmål om, hvad status er. På den måde kan mine kunder forstå, at jeg ikke sender sure rykkere, men bare gerne vil vide, hvor fakturaen er henne i systemet.

Dialog er vejen frem. Drop det med gebyrerne, medmindre du meget gerne vil af med din kunde.

Tilmeldt 12. Nov 10
Indlæg ialt: 211
Skrevet kl. 16:01

Jeg handler også en del med det offentlige, de holder aldrig betalingsfristen, men jeg får altid mine penge, så ser ingen grund til at udskrive rykker / brokke mig..

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 16:05

90 % af de ordre jeg har til de offentlige betales før sidste betalingsfrist.

Jeg har en eller anden fornemmelse af at de automatisk betales, hvis de er under 1000 kr.... det er de fleste af mine handler nemlig.

Fra aarhus
Tilmeldt 30. Jul 11
Indlæg ialt: 11
Fra  Nemtbyg ApS Skrevet kl. 16:26

Hej Kenn

Ja det offentlige betaler løbende måned + 30 dage uanset din ønskede betalingsfrist. Men jeg synes nu du skal være glad for at handle med det offentlige= Du er sikker på at modtage din betaling modsat andre mindre virksomheder. De fleste større virksomheder har nu også disse betalingsfrists krav til deres leverandøre. 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)