Hej alle kloge Amino'er
Hvordan er reglerne egentlig for rykker og inddrivelse af ubetalt rykkergebyr ?
En kunde betalte ikke sin regning og der blev sendt 2x rykker med gebyr på kr. 100,- og 2. rykker indeholdt inkassovarsel - alt helt efter reglerne.
Kunden trak tiden 9 dage og betalte så fakturaen, men ikke de 2x rykkergebyr - altså kr. 200,- som jeg så stadig har tilgode.
Så er det jeg bliver i tvivl om reglerne, og ikke kan finde det beskrevet nogen steder.
Hvad må/kan jeg gøre nu for at inddrive de 2x gebyr som jeg har krav på.
Jeg har sendt en alm. betalingspåmindelse uden gebyr for det første rykkergebyr, men intet sker.
Min plan er egentlig at sende endnu en rykker med gebyr og med 10 dages inkassovarsel, men må jeg det ?
Nu vil nogen af jer sikkert sige det er spild af tid og jeg blot skal glemme de småpenge, eller at jeg bare gør kunden sur så han ikke kommer igen.
Det kan der være noget om, men hvorfor skal jeg give efter og ikke holde på min ret til at få den betaling jeg har ret til?
Kunden har konsekvent trukket betaling af fakturaer helt frem til sidste chance inden inkasso, i stedet for at kontakte mig og spørge om vi kan finde ud af en anden betalingsfrist. De metoder bryder jeg mig ikke om, nu skal det være slut.
Kommer kunden igen bliver næste faktura udskrevet netto kontant, og betaler han ikke inden 5-8 dage får han inkassovarsel i første rykker.
Kommer han ikke igen så fint med mig, så er jeg fri for det bøvl med at kradse pengene ind.
Det skal siges at han har købt hos mig 3 gange side 01.01.2011 og fakturabeløbet er på max 3000 inkl. moms.
Tilbage til det egentlige spørgsmål:
Må jeg sende rykker med gebyr for det gebyr kunden skylder mig ?