Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug indskud til at starte holding og derefter drift

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Feb 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Amino's

Jeg er i følgende situation:

Jeg skal oprette mig et holding selskab, herefter skal jeg oprette et driftselskab ejet af holdingselskabet.
Til sidst skal jeg så investere i 10% aktier i et  tredje selskab som jeg selvfølgelig gerne vil have i mit holdingselskab.

Hvis jeg vil handle aktierne for de 80.000 jeg har lagt i indskud kan det så lade sig gøre når jeg har "brugt" dem til at starte driftselskabet? Eller er det umuligt uden at det bliver driftselskabet som kommer til at eje de 10% aktier?

Sooooo many questions :)

Mvh. Daniel

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 20:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Daniel Kim,

Hvis du simultanstifter holding og driftsselskab med 80K i selskabskapital i begge er der ikke frie midler at udlodde fra driftsselskabet til holdingselskabet. Som udg. pkt. vil du derfor ikke have mulighed for at erhverve de 10 pct. igennem holdingselskabet.

Som jeg ser det er der så to veje at gå:

1) køb aktierne igennem driftsselskabet og udlod disse når der er tilstrækkelig fri kapital i driftsselskabet til at foretage en udlodning, eller

2) lav et lån fra datterselskabet til holdingselskabet svarende til det beløb aktierne skal erhverves for. Det kan lade sig gøre inden for rammerne af selskabslovens § 211 og skattemæssigt mener jeg også det bør accepteres. Der er tale om en transaktion mellem to interesseforbundne parter og derfor skal lånet afspejle alm. markedsvilkår, dvs. rente- og løbetidsmæssigt mv.

/Banditten

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:33

Banditten:

Hej Daniel Kim,

Hvis du simultanstifter holding og driftsselskab med 80K i selskabskapital i begge er der ikke frie midler at udlodde fra driftsselskabet til holdingselskabet. Som udg. pkt. vil du derfor ikke have mulighed for at erhverve de 10 pct. igennem holdingselskabet.

Som jeg ser det er der så to veje at gå:

1) køb aktierne igennem driftsselskabet og udlod disse når der er tilstrækkelig fri kapital i driftsselskabet til at foretage en udlodning, eller

2) lav et lån fra datterselskabet til holdingselskabet svarende til det beløb aktierne skal erhverves for. Det kan lade sig gøre inden for rammerne af selskabslovens § 211 og skattemæssigt mener jeg også det bør accepteres. Der er tale om en transaktion mellem to interesseforbundne parter og derfor skal lånet afspejle alm. markedsvilkår, dvs. rente- og løbetidsmæssigt mv.

/Banditten

Helt enigYes

Jeg vil så vælge alternativ 2, da det er enkelt og overskueligt.

Tonny

Tilmeldt 29. Feb 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 21:08

Hejsa

Mange tak skal for svaret.

Nummer to lyder som den "bedste" måde her, så det må jeg have set nærmere på.

/Daniel

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)