Folk skal have ret til de samme ydelser - uanset om de ligger på sofaen efter skoletid eller bygger en forretning op, der (forhåbentlig) giver penge.
Det kommer an på om man mener at folk skal have S.U. fordi de tager en uddannelse, eller fordi alle folk skal have muligheden for at tage en uddannelse.
Hvis man mister penge ved at starte noget op, når man er på SU har man jo ikke noget incitament til at knokle.
Vi er en familie på 4, der gerne vil ud at rejse. Vi aftaler, at vi smider alle de penge, vi kan undvære, i en samlet pulje. Far har 15.000 kr., mor har 10.000 kr., min søster har 5.000 kr. og jeg har desværre ingenting.
Den samlede pulje er på 30.000 kr. og vi får hver 7.500 kr. fra puljen til at rejse for. Fly og hotel koster 5.000 kr. pr. person, madbudgettet til en uge lyder på 2.000 kr. pr. person og de sidste 500 kr. pr. person går til lidt lommepenge på ferien.
Dagen inden afrejse slår jeg plænen for min nabo og han giver mig 500 kr. - Skal jeg gemme pengene til vi kommer hjem og selv beholde dem, eller skal jeg dele med min far, mor og søster, så de hver får 125 kr. ekstra til lommepenge?