At gennemskue Googles algoritmer kan jo være lidt af en gåde, men min erfaring siger mig følgende:
Hvis du har domænet canoninkjet.dk, vil du ikke få en særlig god placering på "inkjet" - alt andet lige... søgeordet canon vil google indeksere bedre, fordi domænet starter med dette ord - med andre ord - google kan ikke adskille de enkelte ord i domænenavnet, medmindre de er delt med f.eks. en bindestreg eller som du selv foreslår et punktum (subdomain).
Min teori om Google og andre søgemaskiner siger mig at hvis man overholder nettets standard/meninger hermed så er det op til dem at sørge for at deres robotter forstår det rigtigt, og det har sådan set virket meget godt for mig.
http://a.domæne.dk
og http://b.domæne.dk
er _to forskellige maskiner_ og har derfor som udgangspunkt ikke noget med hinanden at gøre, jeg vil derfor mene at http://inkjet.dk/canon, http://inkjet.dk/hp er langt det mest logiske, og så giver du brugeren mulighed for at skrive http://inkjet.com og blive præsenteret for en side med alle mulige printerlogoer så brugeren kan navigere videre derfra, under hvert logo laver du ligeledes et tekstlink der linker til siderne for de respektive printere, de links skal hede "HP" og pege på ./HP ikke noget med "for mere info klik her" ... osv :)