Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omdannelse til Aps

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Hobro
Tilmeldt 6. Feb 10
Indlæg ialt: 30
Fra  Handest EL-Teknik Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har ca. 70.000 i lagerværdi og omkring 100.000 kr. i kapital i min enkeltmandsvirksomhed. Jeg vil gerne omdanne til Aps, og da jeg har langt over 80.000 kr. burde det ikke være noget problem. Jeg har snakket med en bekendt regnskabskyndig omkring det, og ifølge hende er det altid sidste års regnskab der ligger til grund for omdannelsen (2011). Dette udgør lidt et problem for mig da regnskabet for 2011 kun viste aktiver for ca. 75.000 kr.

Er det korrekt at man ikke kan omdanne på de nuværende tal? Det vil sige at jeg først kan omdanne næste år.

Er der en smutvej?

På forhånd tak

Jacob

Jacob Viberg Nielsen

https://www.kontorel.dk  - Salg af stikdåser, kabler og adapterer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jacob Viberg Nielsen:
Er det korrekt at man ikke kan omdanne på de nuværende tal? Det vil sige at jeg først kan omdanne næste år.

Du kan godt lave en omdannelse nu. Hvis du indskyder lager mv. skal dette vurderes af en revisor. Det koster penge. Når du har kapitalen er det billigere og langt enklere at stifte et aps ved at indskyde de 80.000 kr. kontant.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med Henrik.

Der er ingen problemer i at gøre det nu, og du kan spare penge ved at indskyde de 80.000 kr. kontant.

Husk dog på, at det skal være beskattede penge, som der indskydes - så husk, at der også skal være råd til moms og skat af de penge du har stående på kontoen nu.

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jacob

Indledningsvis er jeg enig med såvel Henrik og MartinYes

Du kan godt gennemføre en omdannelse, men i og med der ikke umiddelbart forekommer nogen skattebesparelser/udskydelse af skatter, så er det grundlæggende princip for omdannelsen ikke til stede.

Det er derfor en klar fordel med en kontant stiftelse og afregning af eventuelle skatter nu.

Tonny

Fra Hobro
Tilmeldt 6. Feb 10
Indlæg ialt: 30
Fra  Handest EL-Teknik Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

Er du sikker på at man kan lave omdannelse på baggrund af de nuværende aktiver?

Min bogholder holder hårdnakket på at det altid er sidste års regnskab (2011) der skal ligge til grund for omdannelsen.

Og i 2011 regnskabet er der ikke aktiver på 80.000 kr.

Hvad koster en omdannelse hvis du skal lave den?

 

Hilsen Jacob

Jacob Viberg Nielsen

https://www.kontorel.dk  - Salg af stikdåser, kabler og adapterer.

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du nu sikker på det er klogt at omdanne ? Hvis du ikke skal sælge virksomheden vil jeg mene du skal tænke dig grundigt om !

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Viberg Nielsen:

Hej Tonny

Er du sikker på at man kan lave omdannelse på baggrund af de nuværende aktiver?

Min bogholder holder hårdnakket på at det altid er sidste års regnskab (2011) der skal ligge til grund for omdannelsen.

Og i 2011 regnskabet er der ikke aktiver på 80.000 kr.

Hvad koster en omdannelse hvis du skal lave den?

 

Hilsen Jacob

Hej Jacob

Det er korrekt, hvis vi taler om en såkaldt "skattefri virksomhedsomdannelse", at det skal være skæringsdagen for senest afsluttede årsregnskab, d.v.s 31. december 2011. Denne kan gennemføres inden den 30. juni 2012.

Imidlertid vil der ikke være nogen fordel for dig skattemæssigt ved denne model, da der ikke er særlig meget skat at spare eller rettere udskyde til et senere tidspunkt. Dit varelager er beskattet og kan derfor overdrages til et selskab uden yderligere beskatning.

En skattefri virksomhedsomdannelse kan beløbe sig til kr. 5 - 10.000 alt efter tidsforbruget.

En kontantstiftelse og efterfølgende overdragelse vil være væsentlig billigere, eks. stiftelse af selskabet kr. 1.500-2.000.

Tonny

Fra Hobro
Tilmeldt 6. Feb 10
Indlæg ialt: 30
Fra  Handest EL-Teknik Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal have minimeret risikoen i forhold til min privatøkonomi.

Jeg er ikke interesseret i at betale skat nu, da jeg har akut behov for at bruge pengene til at udvikle firmaet istedet for at give dem til skattefar.

Er ved at købe en erhvervsejendom og det ville være rart at den kunne komme til at stå i Aps´s navn med det samme. Ellers skal jeg betale omkostninger en gang til når omdannelsen sker.

Jacob Viberg Nielsen

https://www.kontorel.dk  - Salg af stikdåser, kabler og adapterer.

Fra Hobro
Tilmeldt 6. Feb 10
Indlæg ialt: 30
Fra  Handest EL-Teknik Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

Tak for dit svar. Mit problem er at mit varelager er på ca. 100.000 nu, men det er kun de 40.000 af dem der er beskattet (varelager ultimo 2011).

Kontant har virksomheden ca. 100.000 i ubeskattede midler stående.

Så vidt jeg kan regne ud vil det betyde en skat på (50% af 60.000 + 50% af 100.000 = 80.000 kr.) som jeg virkelig gerne ville bruge på udvikling af firmaet istedet for at give dem til skattefar.

Men tak for hjælpen uanset. Nu ved jeg hvordan jeg skal forholde mig.

 

Hilsen Jacob

Jacob Viberg Nielsen

https://www.kontorel.dk  - Salg af stikdåser, kabler og adapterer.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jacob Viberg Nielsen:
Er ved at købe en erhvervsejendom og det ville være rart at den kunne komme til at stå i Aps´s navn med det samme. Ellers skal jeg betale omkostninger en gang til når omdannelsen sker.

Jeg vil nok anbefale dig at få en kompetent rådgivning, idet det ikke altid vil være en fordel med ejendom i et selskab, tværtimod.

Tonny

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)