Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lave en hjemmeside for en berømt person?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Apr 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg er ny her, så ved ikke rigtigt, om jeg kan stille det her spørgsmål Stick out tongue.

Jeg vil gerne oprette en hjemmeside for en "berømt" person fra Danmark.
Lad os sige hendes fulde navn er Derpina Derpin Derpi Derp, så vil jeg købe domænet www.DerpinaDerpinDerpiDerp.dk. Er det lovligt?
Fordi jeg vil ikke lave en fan hjemmeside, jeg vil lave en hjemmeside med oplysninger om hende.
Så mit spørgsmål er:
Kan jeg oprette en hjemmeside for hende uden hendes tilladelse?
Hvis jakan jeg  skrive hvad jeg vil om hende på min hjemmeside?

Hvis jeg ikke kan nogle af delen, kan jeg så lave en fan side og skrive hvad jeg vil om hende?

- Bare lige så jeg ikke roder mig ud i noget dumt Hmm

På forhånd takBig Smile

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 20:44

Det korte svar er "Nej!".

Det lidt længere er "Det kommer an på..."

Som udgangspunkt må du ikke, og slet ikke hvis det er kommercielt (det vil sige Adsense-reklamer osv. på siden).

Man må som besøgende, heller ikke på nogen som helst måde få den opfattelse af, at det er et officielt side for personen.

Kommer snart...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:48

Jeg vil gerne sige 'tænkstort' lidt imod - undskyld..

Hvis du eksempelvis godt kan lide Nicklas Bendtner, og tænker på at købe det domæne, må du selvfølgelig godt købe det. Der er flere i verden der hedder Nicklas Bendtner, end lige den real-nicklas bendtner.

Jeg vil mene at blot du skriver et par steder at du ikke er den person som du laver en fanside om, så er det helt i orden.

Jeg har endda selv lavet en slags fanside. Den er ikke officiel endnu, da den slet ikke er klar - by the way - Nicklas bendtner!

Tilmeldt 7. Apr 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:55

Mange tak for begge svarene nu bliver jeg helt i tvivl.

Hvis jeg nu ikke har tænkt mig at tjene penge på siden, og jeg skriver i f.eks. i headeren på siden at jeg det ikke er en officiel side, må jeg så godt lave siden med oplysninger og informationer?

f.eks. hvis det var om nicklas bendtner, så kunne jeg skrive kommende kampe, alder, spillested osv..? 

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Skrevet kl. 20:57

-> Casper

:) Du behøver da ikke at undskylde, der er ingen der har patent på sandheden. Smile

Ud fra diverse sager og regler jeg har læst, holder jeg dog stadig fast på, at det ikke er tilladt at have intægter i forbindelse med sådanne fans-sider.

Og forresten held og lykke med din hjemmeside Casper. Lad os håbe at jeg tager fejl og du har ret.

Kommer snart...

Fra København
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 171
Fra  LichtenbergPress Skrevet kl. 21:01

-Og hvorfor må han så ikke det? 

Du er i din gode ret til at registrere et hvilket som helst domænenavn du vil, og skrive på sitet hvad du vil. Du står naturligvis til ansvar for dine ytringer, og hvis de ærekrænkende, løgnagtige eller andet, så kan du blive bedt om at fjerne passager eller du kan få en bøde, men overordnet er du i din fulde ret til at publisere, hvad du vil. 

Der kan evt. opstå et problem, hvis vedkommendes navn er et varemærke eller hvis personen mener at kunne dokumentere at have ret til navnet. - Men det kræver en retssag at få det afklaret, hvilket meget sjældent sker i DK. Læs eksempelvis her: http://www.computerworld.dk/art/20484/a-p-moeller-taber-sag-om-gangsta-maersk-dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:03

tænkstort:
Og forresten held og lykke med din hjemmeside Casper. Lad os håbe at jeg tager fejl og du har ret.

Det er selvfølgelig en del punkter man skal overholde, men fordi at der ikke er mere indhold på min side endnu, så gør det ikke særlig meget.

Jeg har fået anbefalinger fra nogle 'høje' personer indenfor Affiliate Marketing & Søgemaskineoptimering, på netop lige dette domæne - så det regner jeg bestemt ikke med.

- Men det kunne være interessant, men en der har konkrete beviser for noget af det..

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Skrevet kl. 21:05

Kommer snart...

Fra København
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 171
Fra  LichtenbergPress Skrevet kl. 21:13

Spændende sag med Naja, den kendte jeg ikke. 

Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 11
Indlæg ialt: 192
Fra  Kamikaze Software Skrevet kl. 21:29

Hans Henrik Lichtenberg:

Spændende sag med Naja, den kendte jeg ikke. 

Den var spændende at læse, men det virker dog som en forkert beslutning de kom frem til. Jeg synes ikke den paragraf de brugte passede ind eftersom indklagede havde gjort det åbenlyst det var et fansite på forsiden.

Derudover virker det også at strække det lidt at domænet skal overføres til klageren begrundet på at indklagede ikke må benytte det længere. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)