Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Frivillige medarbejder - personalegoder

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens

Vi har omkring 100 frivillige medarbejder, de arbejder for firmaet 10 dage årligt.

For at det er attraktivt at være frivillig medarbejder tilbyder vi nogle personalegoder, og det er her spørgsmålet opstår...

• Vi giver dem ét måltid mad på deres vagt (værdi cirka kr. 40,-) - de har maksimalt 10 vagter i alt (samlet værdi ca. kr. 400,-) 
  • Fri drikkevarer på deres vagter i form af vand, saftevand, sodavand samt kaffe og the
  • T-shirt (værdi ca. kr. 50,-)
  • Sweatshirt (værdi ca. kr. 150,-)
  • Deltagelse i én afslutningsfest når alle 10 arbejdsdage er overstået (værdi ca kr. 350,-)
Spørgsmålet er om "alt" dette ikke kommer ind under bagatel grænsen for hvad vi må gi' til personalet uden at de skal opgive det til skat?
Er der nogle der kan hjælpe med nogle konkrete retningslinjer for hvad der er muligt at give personalet for i løbet af sådan en sæson - uden firmaet eller medarbejderne skal beskattes?!
Jeg har naturligvis forsøgt at undersøge mht. bagatelgrænser, fri drikkevarer, "kantine ordning" m.v. Men jeg vil sige, jeg er blevet mere forvirret over det end jeg er blevet klogere...
Jeg håber derfor at høre fra en klog person der kan hjælpe mig lidt her!
De bedste hilsner
John
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:25

jne:

For at det er attraktivt at være frivillig medarbejder tilbyder vi nogle personalegoder

jne:

Spørgsmålet er om "alt" dette ikke kommer ind under bagatel grænsen for hvad vi må gi' til personalet uden at de skal opgive det til skat?

Som jeg ser din problemstilling, så kommer alle disse "personalegoder" ind under kategorien løn udbetalt som varer/naturalier.

Du skal derfor indberette den udbetalte "løn" og selvfølgelig sørge for at der betales skat, am-bidrag, atp, feriepenge, mv. af beløbet.

At du udbetaler lønnen på anden vis end kontanter, fratager dig ikke for dit ansvar som arbejdsgiver.

Tilmeldt 20. Feb 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:39

Hej Martin

Vil det sige at når personer melder sig til diverse frivilligt arbejde fx som medhjælper på festivaler og får t-shirt, gratis mad, reduceret priser i barerne m.v. 

Så oplyser festivallen også dette som du har beskrevet?

Hvis dette er korrekt, burde de enkelte frivillige medarbejder så ikke kunne se det på deres årsopgørelse - det er nemlig ikke tilfældet!?

BDO har lavet en kompendie hvor der blandt andet står følgende;

"

Bagatelgrænsen

Personalegoder til en samlet årlig værdi op til 5.500 kr. (2012) er skattefrie efter bagatelgrænsereglerne, hvis personalegodet er stillet til rådighed af hensyn til den ansattes arbejde. Hvis den ansatte har flere arbejdsgivere, sker der sammenlægning. Hvis beløbs- grænsen overskrides, er den samlede værdi af personalegoderne skattepligtig.

I SKAT’s juridiske vejledning er nævnt en række typiske eksempler på personalegoder, der omfattes af bagatelgrænsen:

• Vaccination af medarbejdere.

• Mad og drikke ved overarbejde.

• Fri avis til brug for arbejdet.

• Ferie i forlængelse af tjenesterejser, fx når det medfører besparel-

ser for arbejdsgiveren.

• Ansattes private kørsel i en bil, der ikke er omfattet af reglerne

om fri bil (fx en kranbil), når kørslen sker i tilknytning til erhvervs-

mæssig kørsel.

• Vareafprøvning af virksomhedens nye produkter.

• Et (delvist) arbejdsgiverbetalt kørekort, der skal bruges i forbin-

delse med arbejdets udførelse.

• Frikort til offentlig befordring, der er ydet af hensyn til erhvervs-

mæssig befordring.

• Kreditkortordninger.

• Beklædning, som er ønsket og betalt af arbejdsgiveren - evt. med

arbejdsgiverens logo.

Der skal som nævnt være en direkte sammenhæng mellem godet og arbejdets udførelse. Personalegoder, som udelukkende eller over- vejende opfylder private formål, er ikke omfattet. Som eksempel

på et gode, der falder uden for reglen, nævnes en frirejse, der ydes til udvalgte ansatte efter en længerevarende spidsbelastning som alternativ til et løntillæg. 

"

Martin, hvorfor mener du ikke de personalegoder vi giver kommer under denne bagatelgrænse?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:13

jne:

Vi giver dem ét måltid mad på deres vagt (værdi cirka kr. 40,-) - de har maksimalt 10 vagter i alt (samlet værdi ca. kr. 400,-) 

Her er tale om en madordning (på lige for med en alm. frokostordning), som medarbejdere skal betale (delvist) for, hvis man ikke skal beskattes personligt af måltidets værdi.

jne:

Fri drikkevarer på deres vagter i form af vand, saftevand, sodavand samt kaffe og the

Her er tale om drikkelse, som ikke bare stilles tilrådighed i forbindelse med madordningen (og dermed øger kravet til egenbetaling for madordningen), men også stilles til rådighed i hele arbejdstiden.

Da der er tale om et gode, som gives i stedet for aflønning, så vil dette skulle personligt beskattes.

jne:

T-shirt (værdi ca. kr. 50,-)
Sweatshirt (værdi ca. kr. 150,-)

Med mindre der er tale om en uniform, som ikke er medarbejderens ejendom, så er det aktiver, som gives i stedet for løn, og dermed skattepligtige.

jne:

Deltagelse i én afslutningsfest når alle 10 arbejdsdage er overstået (værdi ca kr. 350,-)

Man kan vel ikke drage denne fest ind under teambuilding, da medarbejderen jo ikke forventes at deltage i teamet efter denne fest.

Der må altså være tale om et gode, som gives i stedet for aflønning, og dermed er skattepligtigt.

jne:

Vi har omkring 100 frivillige medarbejder, de arbejder for firmaet 10 dage årligt.

Jeg må indrømme, at jeg ikke ved hvad festivalerne gør, og om de kan inddrages i en særlig ordning. Umiddelbart (som jeg også skrev i mit første indlæg), så vil jeg mene, at man ikke kunne slippe for at disse goder kommer ind under personlig beskatning.

Det kan sagtens være, at man kan kringle den ind under en "bagatelgrænse", men jeg kan ikke umiddelbart se, hvordan man skulle kunne argumentere for det, når der i øvrigt ikke gives løn til medarbejderne overhovedet. Så vil personalegodet, jo ikke længere være et (ekstra) gode, men vil være aflønningen i sig selv.

Du starter også med at skrive følgende:

jne:

For at det er attraktivt at være frivillig medarbejder tilbyder vi nogle personalegoder

Dette får mig til at konkludere, at jeres aflønning (personalegoder ) er afgørende for, om I kan få de frivilige til at hjælpe jer, og dermed er det ikke jeres projekt i sig selv, som tiltrækker de frivillige.

Jeg er derfor usikker på, om man i dit tilfælde overhovedet kan tale om personalegoder, da jeg vil mene, at der nærmere er tale om en aflønning via varer/naturalier.

Min holdning er udelukkende baseret på min antagelse af, hvordan SKAT ville anskue problemstillingen, og jeg har således ikke nogen praktisk viden om, eller erfaring med, hvordan landets festivaler håndterer emnet.

Hvis der er nogen med specifik erfaring, kan de jo byde ind i tråden.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)