I dag, hvor man stort set kan blive sagsøgt for alt, er det som en regel en god ide at være på forkanten. Derfor håber jeg nogle kan hjælpe mig med at svare på, hvorvidt det er lovlig at sælge Pandora lignede charms?
@Anders: Mit bud er, at Pandora designregistrerer deres produkter. Beskyttelsen er dog ikke særligt bred, så det kommer an på, hvor tæt på dine produkter ligger.
Jeg ved, at der jævnligt er sager på det her område. Se et eksempel her.
Nogenlunde de samme tanker jeg havde omkring emnet. Undrer mig nu blot over, hvordan man holder styr på om ens produkter ikke ligner for meget Pandora's? f.eks. hvis jeg køber mine vare fra Kina af, som er kendt for at kopiere stort set alt, så kunne jeg jo nemt komme ud for at jeg lagde inde med nogle Charms som lignede lidt for meget Pandora's, hvordan undgåes dette?
Nogenlunde de samme tanker jeg havde omkring emnet. Undrer mig nu blot over, hvordan man holder styr på om ens produkter ikke ligner for meget Pandora's? f.eks. hvis jeg køber mine vare fra Kina af, som er kendt for at kopiere stort set alt, så kunne jeg jo nemt komme ud for at jeg lagde inde med nogle Charms som lignede lidt for meget Pandora's, hvordan undgåes dette?
Det er svært at undgå. Især med varer der kommer fra Kina, hvor moralen er meget lav, når det kommer til kopivarer. Dit bedste værktøj er sund fornuft og produktkendskab. Hvis du er i tvivl om produktet krænker en andens rettigheder, så lad vær med at importere det.
Et andet god råd: Lad være med at benytte "konkurrentens" varenavne/betegnelser m.m. find på dine egne.
Hvis du vælger at importere og sælge varer, der ligner andre produkter meget, skal du være forberedt på nogle "slåskampe". Ofte er det små ting der afgør disse sager.