Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-Conomic kan ikke udregne korrekt moms. Hvordan retter jeg det?

Side 4 ud af 5 (44 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 22. Jan 12
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 08:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Fedt mand :) Du må have en dejlig weekend :)

mvh Peter

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu mangler vi bare, at få e-conomic til at kunne regne repræsentationsmoms korrekt.

Wink

 

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 12
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Tak fordi du spørger. Det er ikke første gang jeg høre det. 

Den regner faktisk rigtigt, jeg er med på det ser forkert ud. Jeg har en artikel her, der forklare logikken bag udregningen. 

Du må have en dejlig weekend :)

Mvh Peter :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig i det tekniske - uden at kende Economic - så skal procenterne være 5,231 (for du at få alle decimaler med) for repræsentationsmoms og 11,1113 for hotelmoms - Det er præcis sådan jeg har måttet indlægge det manuelt oprindeligt i Summa, og det giver absolut korrekt resultat

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Friis:

Tak fordi du spørger. Det er ikke første gang jeg høre det. 

Den regner faktisk rigtigt, jeg er med på det ser forkert ud. Jeg har en artikel her, der forklare logikken bag udregningen. 

Hej Peter,

Nej, den regner faktisk forkert! Og hvis du læser artiklen, og regner efter, så vil du opdage, at jeg rent faktisk har ret.

Et eksempel:

Udgiften er 3.000 kr. inkl. moms, momsen er 600 kr. og repræsentationsmomsen er dermed 150 kr.

Nu påstår du (og artiklen), at jeg kan komme fra 2.850 kr. og tilbage til de 3.000 kr. ved at lave regnestykket 2.850 kr. x 1,0526.

Hvis man beregner det, så vil man dog i stedet ramme beløbet 2.999,91 kr., hvilket jo er 9 øre forkert beregnet.

At du påstår, at den regner korrekt forstår jeg simpelthen ikke, når der så tydeligt er store fejl i beregningen.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Et eksempel:

Udgiften er 3.000 kr. inkl. moms, momsen er 600 kr. og repræsentationsmomsen er dermed 150 kr.

Nu påstår du (og artiklen), at jeg kan komme fra 2.850 kr. og tilbage til de 3.000 kr. ved at lave regnestykket 2.850 kr. x 1,0526.

Hvis man beregner det, så vil man dog i stedet ramme beløbet 2.999,91 kr., hvilket jo er 9 øre forkert beregnet.

At du påstår, at den regner korrekt forstår jeg simpelthen ikke, når der så tydeligt er store fejl i beregningen.

Alternativt, hvis man skal finde repræsentationsmomsen ud fra de 2.850 kr., og laver beregningen:

2.850 kr. x 5,26% = 149,91 kr., hvilket jo er helt forkert, når det rigtige svar er 150,00 kr.

 

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 12
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Martin

Jeg har lige prøvet at lave et eksempel i e-conomic på præcis det du beskriver. Se nedestående.

Som jeg forstår det kommer e-conomic og dig frem til det samme?

Jeg vil rigtig gerne dykke længere ned og evt tage et kig på e-copedia artiklen, men jeg bliver nødt til at have min MOMS-ekspert med mig. Han er tilbage mandag :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin E. Jensen:
At du påstår, at den regner korrekt forstår jeg simpelthen ikke, når der så tydeligt er store fejl i beregningen.

Jeg ved ikke om du kan komme den nærmere Martin - eller om andre programmer gør den del bedre. Det er et decimalspørgsmål som du sikkert er klar over, 1,0526 er lidt for få decimaler - hvis der kan kommes flere på - rammer f.eks .1,05263158 betydeligt nærmere - og skal man spot on skal der flere til - men det er en afvigelse ingen formentlig hverken vil gø over eller dø af - men ja - det er ikke på ører før vi altså har så urimeligt mange decimaler med - hvilket programmet da godt burde kunne - så jeg forstår ønsket om præcision - har du den præcise procent - jeg ved Summa har helt samme problem

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Moms afregnes jo i hele kr så medmindre i har kolonormt store beløb på denne konto så betyder det intet. Regn din timeløn ud i forhold til disse små beløb så kan du se at det ikke er værd at tale om.

Alternativt kan du bruge et andet system som kan regne bedre.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra Albertslund
Tilmeldt 31. Aug 12
Indlæg ialt: 26
Fra  TidOp Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

så skal procenterne være 5,231 (for du at få alle decimaler med) for repræsentationsmoms og 11,1113 for hotelmoms

Nej, satsen er henholdvis 1/19 ~ 5,263157895% ~ 5,25% og 1/9 ~ 11,111111111% ~ 11,11%

Regnestykkerne kunne så se således ud:

Total pris inkl. moms 20,00

Moms 25% = 20% af total pris inklusiv moms = 4,00

25% af moms = 25% af 4,00 = 1,00.

1,00 ud af 20,00 kan du trække moms af, hvilket er 5% af 20,00. 

Momssatsen benyttes jo på den totale pris uden moms, som i dette tilfælde er (hvor satsen er reduceret med 75%) til 19,00.

Så satsen ved moms reduceret med 75% er 1,00 / 19,00 - altså 1/19.

Men mange systemer beregner, den moms, som skal registreres på købsmomsen, ud fra den totale pris inklusiv moms.

I dette tilfælde bliver det 5% (1/20) af den totale pris til kontoen for købsmoms og 95% (19/20) til kontoen for repræsentation.

Beregning i e-conomic
Og det er også sådan e-conomic beregner det, for der er ingen afrundigsfejl.

Hvis satsen reelt var angivet til 5,26% i e-conomic og ikke 1/19, så vil den total pris blive delt op i helholdsvis 1/(1,0526) af den totale pris til prisen uden moms og 1 - 1/(1,0526) af den totale pris angivelse af købsmoms. Hvilket med ni decimaler er 4,997149914% af den totale pris.

I ovennævnte tilfælde med 20,00 vil det ikke give nogen forskel ved afrunding til to decimaler (0,999429983 ~ 1,00), men ved 3.000,00 som angivet i eksemplet vil det give en forskel på 9 øre nemlig 149,91 i stedet for 150,00.

Som Claus også angiver, så er der tale om små forskelle. Desuden har jeg endnu ikke hørt om mindre virksomheder, hvor SKAT har påtalt, at man har brugt satsen 6,25% som jo er 25% af 25% i stedet for 1/19 eller den til to decimaler afrundede sats 5,26%.

Konklusion
Ved manuel beregning benyt 5% af totalprisen inklusiv moms ved restaurant-repræsentation og 10% af totalprisen ved hotelovernatningsrepræsentation. 

I systemer hvor momssatsen skal angives er det henholdsvis 5,26% og 11,11% - eller så mange decimaler det er muligt af henholdvis 1/19 og 1/9.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov, 53 10 29 04 

Side 4 ud af 5 (44 indlæg)