Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Produktionsomkostninger

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 05:15
Hvor mange stjerner giver du? :

anne hansen:
kan man så lave en gratis prøve

Hej anne

Nu laver jeg tit prøvetryk, som det hedder, det tryk af emner, sådan at kunden kan se om min kvalitet svarer til dt jeg snakker om. Eller hvis jeg er i tvivl om noget kan lade sig gøre.

Fx nu hvor vi snakker om plast, så er det fx vanskeligt at trykke på PP samt POM. Men kan godt lade sig gøre. Dog kræver det noget forarbejde. Og derfor er det vigtigt at man gør en kunde opmærksom på det, inden at man går igang. Og som et eksembel kan fx nævnes fakta eller netto ligthere hvor trykket falder af. Og det er netop fordi at for bearbejdningen ikke er i orden.

Men nu vil det mere i tilfælde af produktet, være en ide at få lavet nogle prototyper til fremvisning, ved salg. Ellers resikerer man at det hurtigt bliver kopieret, hvis det kan lade sig gøre rimelig nemt.

Nu ved jeg ikke hvad produktet skal bruges til, eller om det er noget til privat personer. For så kan man også vælge andre produkter. PP, er en udemærket plast. Og bliver brugt meget i fødevarebranchen, netop grundet den holdbare overflade. Skal det være stærkere så skal du sikkert over i POM.

Skal det ikke holde til noget så er fx Hård PS(ABS) en billigere løsning, det er fx det lego og fuga kontakter er lavet af. Er ikke så stærkt som fx PP og POM.

Hvis du skal have lavet en proto type til at se hvordan produktet ser ud, så kan du evt henvende dig til en plast producent, hvor de kan bukke og lime, sådan at du får en ide om hvordan det ser ud. Og så kan du overveje om det så skal støbes bagefter. Og her skal man så huske på at en støbning ikke ser ud som et emne der fx er fræst, eller har samme tolerancer. Selvom støbt plast er rimelig præcist.

Men jeg vil sige, at det første du skal gøre, er at vurde kundegrundlaget. Og tænke over, hvad dit produkt skal sælge på. Om det er design, bruglighed eller noget tredje.

Så laver man en funktionel tegning, hvorefter man ændre det til at implementere designet.

Og ud fra den tegning, laves en prototype, da den tegning, vil være grundlaget for evt. indkøb af støbeværktøj og andet. Er det også vigtigt at leverandøren, af prototypen er med på at der ikke automatisk skal kompenceres for ting, som mange danske leverandører(inc. mig selv) har for vane at gøre.

Og så er det at vurdere den, og se om det er i orden. Styrken vil altefter limning/fræsning osv, kunne være lidt svager, men vil give et godt indtryk.

Et godt råd, er at lave lidt styrke beregning, hvis det skal kunne holde til noget, for ellers kommer man hurtigt til at brænde nallerne på det. Og kan du ikke selv det, så kan en ingenniør hurtigt lave lidt statik beregning på det.

Men held og lykke. Lyder som et interressant projekt du er igang med.

/Kenneth

Fra århus
Tilmeldt 18. Mar 12
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Ravn

Tak for din vinkel på sagen med hensyn til kontakt til aftagere.. jeg tænker, at man måske, når jeg er kommet så vidt, kan tage på en form for grossist messe..??!!

Og kenneth.. Tusind tak for dit lange og detaljerede indlæg. Det er særdeles brugbart i forhold til hvordan jeg kan gribe prototype produktionen an. Iøvrigt tænker jeg på, om jeg, hvis jeg får brug for noget mere sparring vedr. prototype, må kontakte dig pr mail?

Og så bare som lidt opdatering for de interesserede, så har jeg besluttet at vente med at gå i gang med prototype halløjsa, til om en måned. Dette fordi jeg har haft et par tilføjelser til produktet, og derfor gerne vil give tid til at ideen vokser sig færdig i mit hoved, før jeg går i gang med prototypen på den. Jeg ved ikke om det giver mening for jer - men det gør for mig!!! Jeg tegner en del og gennem- og fintænker for tiden og det er vel en vigtig del af processen.

men ellers alle sammen tusind tak for den tid og energi i har givet mig. I må også selv have held og lykke med evt. projekter.

Solskin og forår, Anne

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

anne hansen:
Iøvrigt tænker jeg på, om jeg, hvis jeg får brug for noget mere sparring vedr. prototype, må kontakte dig pr mail?

Hej

Selvfølgelig må du det.

Og pas nu på med, at der hele tiden skal tilføjelser til, for nogle ting, kan man evt. vente med, til produktet sælger, og så komme med en ny og opdateret version bagefter. Sådan at dem man allerede har solgt til, evt får lyst til at købe den nye udgave.

/Kenneth

Tilmeldt 22. Mar 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Dette er mit første indlæg på Amino.dk. Jeg har fulgt med et stykke tid og tænkte at det var på høje tide jeg bidrog til fællesskabet. 

Kenneth; Du tog den og løb med den:-) Jeg har aldrig læst noget lignende, siden Bitterfissen's sidste indlæg. Du burde være blogger.

Anne: Rock on!!  Så længe du har gejsten, og den rigtige ide', så er der ingen grænser for hvad du kan udrette. Held og lykke med projektet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

John Michael Agersgaard:
Kenneth; Du tog den og løb med den:-) Jeg har aldrig læst noget lignende, siden Bitterfissen's sidste indlæg. Du burde være blogger.

Hej John

Nu handler det ikke om, at have de vise ord, men om at vi giver gode råd, udfra hvor vi hver især står. Og derfor har vi alle her på amino noget ekspert viden. Og det gør så også at alle råd, der gives faktisk er noget som man kan bruge.

Det handler tit også om at man skal kunne se udover sin egen næse, og høre på hvad andre i andre brancher siger. Fx så med min baggrund, så kan jeg være ekstrem farvet. Og det gør fx at jeg ikke ser alle leder og kanter. Og det samme gælder nok en masse andre aminoer....dette er ikke ment negativt. Og det kan give inspirration, til at vinkle ting på en anden måde.

Om jeg skal være blokker, så må jeg nok skuffe dig, det er kun plus profiler der kan blokke. Og på den anden side, så er jeg ikke vidensstærk nok til det. Eller sproglig nok begavet til det.

Og det som jeg kun kan opfordre til, er at læse en masse indlæg, og så sortere i dem, og tage det med som du synes passer bedst ind i det, som du skal bruge. For der kommer simpelthen så meget viden her på siden, at man ikke kan rumme det altsammen.

Men husk at være åben, også når det er imod din overbevisning.

/Kenneth

Tilmeldt 23. Oct 10
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du har brug for at vide mere om plast og hvad du skal vælge kan du evt. kigge her: http://www.designinsite.dk/htmsider/inspmat.htm

priserne er dog fra 1997, mon ikke der er gået noget inflation i det siden?

hvis nogen ligger inde med opdateret priser må de gerne smide et link :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten1991:

priserne er dog fra 1997, mon ikke der er gået noget inflation i det siden?

hvis nogen ligger inde med opdateret priser må de gerne smide et link :-)

Hej Morten

Nu er problemet med plast priser, at de tit er afhængig af oliepriserne.

Og for at sige det rent ud, så har de store leverandører med jævne mellemrum de sidste par år sat priserne op med 20% af gangen.

Men man kan tjekke priser på

http://www.rias.dk/ (kræver login, men er nemt og gratis at få, når man har cvr)

http://vink.dk/da-DK/Skilte-og-reklame/Samlet-prisliste.aspx

http://www.nordiskplast.dk/link.asp?menu=110&submenu=0&hidesub=yes&lang=da

/Kenneth

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)