Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En bestemmende andel i et ApS med to ejere? Er det altid den der har 50%+?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg så forleden Shark Tank (i øvrigt et godt program, hvor iværksættere kan "pitche" deres ide/projekt overfor 5 investorer, der så kan vælge at investere deres egne penge i ideen/projektet) og kom til at tænke på om det altid er den der har 50%+ ejerskab af selskabet, der bestemmer?.

F.eks. hvis man nu er 2-ejere af et ApS, Ejer A har 60% og Ejer B har 40%, kan man så godt få lavet et tillæg eller afsnit i anpartsselskabs kontrakten / ejer aftalen om at begge ejere skal være enige før der bliver foretaget væsentlige ændringer i selskabet, eller sågar at det er Ejer B der har den afgørende stemme, selvom Ejer B kun har 40%? 

Ikke noget der pt. er aktuelt for mig, men hvis jeg nu skulle stå i en situation, ville det være rart at vide svaret. :)

Jeg håber at der er nogen derude i Amino-land, der har et svar eller kan henvise til et sted jeg kan læse om det. Takker.

Kommer snart...

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Der kan i princippet aftales alle forhold mellem kapitalejerne i en ejeraftale (tidl. aktionæroverenskomst), så længe det ikke vedrører selskabets forhold.

tænkstort:
F.eks. hvis man nu er 2-ejere af et ApS, Ejer A har 60% og Ejer B har 40%, kan man så godt få lavet et tillæg eller afsnit i anpartsselskabs kontrakten / ejer aftalen om at begge ejere skal være enige før der bliver foretaget væsentlige ændringer i selskabet, eller sågar at det er Ejer B der har den afgørende stemme, selvom Ejer B kun har 40%?

Dette vedrører selskabets forhold og skal derfor fremgå af selskabets vedtægter.

Et godt sted at begynde kunde være hos www.eogs.dk, hvor der findes flere vejledninger omkring emnet.

Tonny

Fra Danmark
Tilmeldt 7. Mar 12
Indlæg ialt: 8
Fra  SPsoft Nordic ApS Skrevet kl. 13:41

Svaret er ja, det kommer an på hvad der står i vedtægterne og ejeraftalen.

H

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 14:08

I princippet kan 1% af aktierne have den bestemmende indflydelse hvis det laves korrekt :).

Faktisk er Det nu også den bestemmende indflydelse der har sambeskatningen i en koncern :).

Fra Gråsten
Tilmeldt 15. Mar 12
Indlæg ialt: 1
Fra  Nic-el Skrevet kl. 14:26

Hej Tænkstort.

jeg har været over det samme med min revisor, han gav mig følgende oplysning, at man laver vedtægter som begge parter har underskrevet. .

Vores eksempel skal vi være 2 ejere fordeling 50% til hver.

vedtægterne har vi underskrevet at der kommer ikke til at ske salg af virksomhed eller værdier, uden enighed fra begge parter.

det er så udgangspunktet. vi prøver at køre efter.

så er det vedtægterne der bestemmer. og ikke ejerandelen. 

Håber det var lidt hjælp :)

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 14:30

Tak alle sammen. Det er godt at vide, når det på et tidspunkt bliver aktuelt. Så er der en ting mindre jeg skal gå og tænke på. :)

Kommer snart...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)