1 gang om ugen lejer jeg et mødelokale i et par timer, hvor 12 af mine køreskole elever kommer forbi i et par timer og får undervisning. I den forbindelse bliver der stillet sodavand/vand/frisk frugt frem af udlejer. For denne ydelse modtager jeg 2 regninger. 1 for lokalet og 1 for forplejningen. Kan jeg i dette tilfælde fratrække alt moms/udgift for forplejning af mine elever? (moms fremgår af regningen)
Ikke så let. Hvis det ses som ude i byen, og det er det jo, og vi taler vel forretningsforbindelser (kunder) og ikke personale, så er der generelt 25% fradrag og 25% af momsen kun. Det ville nok være mit samlede svar
Er det så i virksomhedens lokaler (er det jo ikke vel) og indgår som kaffe og te, så¨er det 100% på begge - er det øvrig bespisning er det så igen anderledes med 25% fradrag for selve beløbet men 100% moms - i bespisning af forretningsfornbindelser ud over kaffe og te.
Det vil med andre ord nok afhænge af om det er ude i byen eller i egne lokaler og det kan måske diskuteres og om det er et møde og hvad der præcis ses spist og drukket :)
Jeg vil dog ikke hænges op på det, så vent gerne på en revisor - og regn med, at det er kan være lidt gråzone hvor du kan tage fradraget - men kan blive underkendt - det er et møj besværligt område at få afgrænset