Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorar, egen virksomhed og selvangivelsen 2011 (hjælp)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Aug 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg står overfor at skulle udfylde den udvidede selvangivelse for 2011.

Mine tal for 2011 er:

Brutto: 96.383

Nettoresultat efter udgifter: 64.563

Under den udvidede selvangivelse er der allerede påtrykt 66.964 under rubrik 12, Honorarer. Disse honorarer indgår allerede i mit virksomhedsregnskab, og er altså en del af de 96.383 brutto.

Mit spørgsmål lyder nu på om jeg under rubrik 111, overskud af selvstændig virksomhed, skal oplyse mit nettoresultat på 64.563 og på hvordan jeg forholder mig til at en del af indtægterne i min virksomhed er blevet registreret under rubrik 11.

Jeg håber nogle af de mere garvede selvstændige herinde kan give mig et praj om hvordan jeg forholder mig til ovenstående. På forhånd tak! :-)

Tilmeldt 25. Aug 11
Skrevet kl. 21:15

Kan det passe at den løn der er registreret som honorar under rubrik 11 ikke skal indgå i mit virksomhedsregnskab og ikke er momspligtigt?

Lønnen er udbetalt for undervisningsjobs jeg har haft igennem flere år. Jeg har altid antaget, og har ikke fået andet at vide af min tidligere revisor, at den løn også godt kunne indgå i min virksomheds regnskab. Men det er måske helt forkert? Og skulle jeg i virkeligheden for længst have været ansat på almindelige lønmodtagervilkår?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:00

Det honorar - har du faktureret det til din "opdragsgiver" fra dit CVR og har du faktureret det med moms?

Har din opdragsgiver opgivet det til skat, det kan du se i din skattemappe - Jeg kan ikke se andet end, at skat kun kan kende beløbet, fordi det er blevet opgivet til skat af arbejdsgiveren.

Hvis du arbejder fast for denne, og faktisk i virkeligheden er lønmodtager, noget med at du er underlagt arbejsgiverens instruktioner, ikke som sådan selv har risiko ved arbejdet og meget andet (søg honorar og søg lønmodtager herinde - der er masser af tråde) så JA, så burde du sikkert ha været almindelig lønmodtager med a-skattetræk.

Det er skat der ud fra det konkrete arbejdsforhold (og dermed ikke ud fra hvad en kontrakt siger) bestemmer om du er lønmodtager (a-skat, feriepenge osv), honorarmodtager (b-skat) eller selvstændig.

Det er så også den afgørelse, som jeg slet ikke kan træffe ud fra dette, men som jeg tror du må surfe rundt for at blive klog på, at du må afgøre om det skal faktureres fra dit CVR med moms, opgives som honorar eller du fremover skal være lønmodtager for den del.

Da skat HAR oplysningen, ville jeg tro det var opgivet af arbejdsgiveren og at du ikke har faktureret det med moms, for så skulle arbejdsgiveren ikke indberette B-skat

Uanset hvad, kommer du ikke til at skatte dobbelt, du skal bare ha udredt hvad der er korrekt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Aug 11
Skrevet kl. 07:55

Hej John, tusind tak for dit svar. Jeg har gennemgået papirerne og på ingen af beløbene i rubrik 12 er der opkrævet moms. Til gengæld har jeg for en del af dem listet dem rigtigt i bogholdningen som opkrævet uden moms. Dette er dog ikke tilfældet for dem allesammen, så jeg skal måske have noget moms tilbage? Jeg undrer mig over at min forhenværende revisor ikke for længst har hevet fat i mig og fået forklaret mig forskellen på rubrik 12 og 111. Suk..

Har jeg forstået det rigtigt, at de 66.964 i rubrik 12, så faktisk skal trækkes fra min virksomheds nettoresultat i rubrik 111? Eller skal jeg rette rubrik 12 således at det jeg har faktureret i min virksomhed bliver flyttet til 111?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:07

Illustratoren:
Har jeg forstået det rigtigt, at de 66.964 i rubrik 11, så faktisk skal trækkes fra min virksomheds nettoresultat i rubrik 111? Eller skal jeg rette rubrik 11 således at det jeg har faktureret i min virksomhed bliver flyttet til 111?

Jeg ville lægge det ind under 111 i år (da det afspejler dit bogholderi). Har du nogle omkostninger ved din undervisning - f.eks. udarbejdelse af materiale mv. så ville jeg også fremover lade det ligge i virksomheden.

/Henrik

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)