Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er to firmaer dobbelt så svært?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Feb 12
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg overvejer at oprette et firma til produktion af varer og et firma til slag af varer via websider.

For man så en ekstra udviddet selvangivelse eller hvad?

Bliver det hele til en samlet personlig indtægt hvis det er 2 enkeltmandsfirmaer + fuldtidsjob vel og mærke Ü

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 13:57

Et enkeltmandsfirma får et CVR nummer - og så har du en hovedvirksomhed og en række bivirksomheder under samme CVR nummer. Du kan sagtens føre seperate regnskaber for hvert enkelt firma, men i den udvidede selvangivelse lægger du tallene sammen til ét stort tal for hver relevant rubrik. Du beskattes så som var det ét firma, og det gælder også tilmelding til evt. virksomhedsskatteordninger.

Noget andet er så, om ikke det var smartere at oprette egentlige selskaber da jeg formoder at der vil være en form for investering i produktionsvirksomheden der vil gøre det relativt nemt for dig rent pengemæssigt at oprette f.eks et ApS - og derved får du så nogle andre muligheder for at udvikle på dine nye firmaer i relation til dit lønmodtagerjob, - som jeg formoder vil være din hovedbeskæftigelse.

Ejerskab af et ApS kan faktisk også forenkle processen, skulle det utænkelige ske at du skal i A-kassen efter en fyring/arbejdsskade etc.

Men jeg synes du skulle overveje en snak med en regnskabskyndig omkring dine helt konkrete forhold, selvom to firmaer i ét hug ikke er dobbelt så svært da det ender i samme skatteopgørelse.

Michael

Fra Måløv
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 832
Skrevet kl. 16:20

Hej Dukkemager.

Du skriver at processen forenkles ved arbejdsløshed ved et ApS kontra enkeltmandsvirksomhed. Vil du uddybe ? :)

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 18:54

Selvfølgelig Maelstrom.

Man kommer ikke uden om at være selvstændig erhvervsdrivende næsten uanset konsellationen hvis man har en bestemmende indflydelse, sidder i direktionen eller lign. Det har en betydning i forhold til dagpengenes længde.

Den knast der dog oftest volder problemer i forholdet til A-kassen er rådighedsbegrebet, dvs. hvor ofte og hvornår arbejdet udføres i den selvstændige bi-beskæftigelse. Dels er der modregningen time for time på "dagpengeskemaet"  dels om bi-beskæftigelsen har en sådan karakter at den reelt er hovedbeskæftigelsen trods lønmodtagerjobbbet.

Det har jeg oplevet i detailhandelen flere gange, trods at der er/var ansatte og at det egentligt var trimning og rengøring m.v. som blev udført i aftentimerne efter normal arbejdsttid.

Som enkeltmandsvirksomhed er man "lovløs" i den forstand at man principielt kan arbejde døgnet rundt (og derfor kan mistænkes for at gøre det og skal bevise at man ikke gør det) mens man i et ApS eller lign. selskab kan regulere/fastsætte arbejdstiden, - principielt som var man ansat. Denne aftale valideres af de øvrige deltagende, og kan således tjerne til dokumentation for at arbejdet udføres i et omfang hvor det både er en bibeskæftigelse og udenfor normal arbejdstid.

Man skal naturligvis modregne hvis man benytter arbejdsløsheden til at ændre sit arbejdsmønster.

Michael

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:05

Dukkemageren:
men i den udvidede selvangivelse lægger du tallene sammen til ét stort tal for hver relevant rubrik.

Jeg har erfaring for, at det også ind imellem kan blive et LILLE tal... Big Smile Hvad gør jeg forkeret?

Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:27

Hans Stokholm Kjer:

Jeg har erfaring for, at det også ind imellem kan blive et LILLE tal... Big Smile Hvad gør jeg forkeret?

Hans

Det samme som mange andreBig Smile men hvis alt er i små tal, så ville jeg ikke rode med flere selskaber. Du kan jo som personligt selskab kun ha et CVR - altså ikke flere personlige CVR og det du må gøre er at køre - om du vil - afdelingsregnskaber for de to processer som du begge kan registrere som branche.

HVIS du vil ha to selskaber, og der er aktivitet og penge i det til at gøre det værd, så vil det være muligt med to ApS som giver dig fordel i form af begrænset ansvar, men jo to separate regnskaber og skattepligte - men i så fald skal du overveje ved oprettelse at lave et holding selskab over de to ApS'er så du let kan sambeskatte dem i holding f.eks. Det er nemmest at få det gjort i første træk

Det er ikke dobbelt så besværligt, da du vel har valget mellem at alt skal bogføres i ET selskab, eller dine xxx poster skal fordeles på to - så antal poster er uændrede, men det er to budgetter og to regnskaber trods alt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:46

Hans Stokholm Kjer:

Hans

Det samme som mange andreBig Smile men hvis alt er i små tal, så ville jeg ikke rode med flere selskaber. Du kan jo som personligt selskab kun ha et CVR - altså ikke flere personlige CVR og det du må gøre er at køre - om du vil - afdelingsregnskaber for de to processer som du begge kan registrere som branche.

Hov - mit indlæg var egentlig længere:

Jeg ville efter min utidige joke have sagt, at jeg ikke har haft problemer med at køre mange projekter under ét CVR-nummer.
Med en dygtig bogholder, der forstår at holde styr på kontoplanen, er det let nok at have overblik over økonomien i det enkelte projekt. Især hvis man kombinerer med grundige budgetter og passende korte intervaller mellem opfølgningerne.

Når det ene er en produktion kunne der godt være en idé i at oprette et selskab til den, men det vil væer svært at beskytte sig selv helt bag et selskab, fordi nogen jo skal stille sikkerhed for de lån, der skal oprettes. Og det vil ofte blive én selv.

Jeg har dog haft enkelte problemer med at have tingene blandet sammen under ét CVR-nummer. Det opstår, når man vil skille sig af med et projekt og sælge det. Så er det vanskeligt at få projektets regnskab til at fremstå troværdigt, når det kun er et internt regnskab. Man kan jo skjule et dårligt resultat ved at kontere nogle af udgifterne på andre projekter - og det ved dem, der skal læse regnskaberne godt, at man kan. Og derfor fremstår et internt regnskab mindre troværdigt i forbindelse med sag end et rigtigt, afrundet firmaregnskab med revisorstempel og alting.
Og selvom det er reelt nok, så påvirker det købers risiko, at det er mindre troværdigt - og det påvirker igen prisen.

Men i det daglige er det uproblematisk at køre flere projekter under ét CVR som enkeltmandsvirksomhed.

Venlig hilsen

Hans

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)