Hej Jeg overvejer at oprette et firma til produktion af varer og et firma til slag af varer via websider. For man så en ekstra udviddet selvangivelse eller hvad? Bliver det hele til en samlet personlig indtægt hvis det er 2 enkeltmandsfirmaer + fuldtidsjob vel og mærke Ü |
Et enkeltmandsfirma får et CVR nummer - og så har du en hovedvirksomhed og en række bivirksomheder under samme CVR nummer. Du kan sagtens føre seperate regnskaber for hvert enkelt firma, men i den udvidede selvangivelse lægger du tallene sammen til ét stort tal for hver relevant rubrik. Du beskattes så som var det ét firma, og det gælder også tilmelding til evt. virksomhedsskatteordninger.
Noget andet er så, om ikke det var smartere at oprette egentlige selskaber da jeg formoder at der vil være en form for investering i produktionsvirksomheden der vil gøre det relativt nemt for dig rent pengemæssigt at oprette f.eks et ApS - og derved får du så nogle andre muligheder for at udvikle på dine nye firmaer i relation til dit lønmodtagerjob, - som jeg formoder vil være din hovedbeskæftigelse.
Ejerskab af et ApS kan faktisk også forenkle processen, skulle det utænkelige ske at du skal i A-kassen efter en fyring/arbejdsskade etc.
Men jeg synes du skulle overveje en snak med en regnskabskyndig omkring dine helt konkrete forhold, selvom to firmaer i ét hug ikke er dobbelt så svært da det ender i samme skatteopgørelse.
Michael