Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Tilbudt virksomhed mod indskud"

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. May 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 01:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg er blevet tilbudt, at starte min egen butik mod et X kr. indskud.

Jeg skal selv bestyre butikken, mens markedsføring samt lager/distributionen skal deles af flere butikker

Jeg vil få en fast mdr.'s løn, samt overskudsandel svarende til mit indskud i %

(fx. 250.000 af 1.000.000 giver 25% af overskuddet)

nu sidder jeg og overvejer hvilken virksomhedstype det evt. kunne /skulle være, da jeg jo ikke vil hæfte for det hele, men kun mit indskud.

Kan i hjælpe mig ?

Mvh

RHJ

rigtigt debat??

Fra Aars
Tilmeldt 27. Jan 07
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 09:01
Hej RHJ

Ud fra dit ønske om at reducere din risiko til indskuddet vil jeg anbefale dig at etablere et anpartsselskab mod indskud af min. kr. 125.000. Anpartsselskabet kan herefter være 25 % ejer af virksomheden, uagtet om virksomheden du investerer i er et aktie-/anpartsselskab eller drives i personligt regi. Såfremt virksomheden p.t. drives i personligt regi, vil den blive til et I/S med dit anpartsselskab som fx. 25 % ejer og den anden person som 75 % ejer.

Såfremt det herefter skulle gå dårligt med din virksomhed, vil din risiko ikke kunne overstige de 125.000 kr. Vær dog opmærksom på, om banken i forbindelse med din indtræden vil "forvente" at du også indtræder som personlig kautionist for bankens mellemværende. Dette forhold bør forhandles på plads med banken inden din indtræden i virksomheden. Bankens mellemværende bliver trods alt styrket med de penge du skal indskyde i virksomheden.

Held og lykke med projektet

Ole

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:57
Der er bare lige et problem i det. Den faste månedsløn. Det peger jo i retning af at der er tale om et lønmodtagerforhold, og at det alene er indskuddet som er virksomheden. Dvs. at virksomheden reelt set består af en interessentskabsandel. Man kan såmænd også forestille sig at investeringen består af anparter i et anpartsselskab og så ligger virksomheden i ApS''et og overskudsandelen behandles som udbytte.  

Derimod kan man også forestille sig at "månedslønnen" blot er en fordeling af overskudsandelen på baggrund af arbejdsindsats og så er det selvfølgelig noget andet.

Det afhænger helt af hvem der bærer risikoen ved forretningens drift og en række andre forhold. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)