Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Træk fra "Lager" i e-conomic

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Kære søde rare Aminoer !

 

I mit nystartede enkeltmandsfirma bruger jeg e-conomic til regnskabet og har en bogholder tilknyttet. Jeg bruger en standard kontoplan. Jeg har fravalgt lagerstyringsmodulet da jeg ikke kunne finde ud af det....selv bogholder var i tvivl så jeg turde ikke.

 

Jeg har allerede en pæn omsætning, der iøvrigt har oversteget mine forventninger, men hvordan får jeg nedskrevet mit "lager" ?

 

Efterhånden som jeg køber varer hjem stiger min 5520 Varelager konto - og den er bare steget siden jeg startede, det skal jo nedskrives i takt med at jeg sælger ?

 

Kontoen 1010 Salg af varer m/moms ser korrekt ud, men hvordan/hvad skal jeg postere for at få varelageret ned ? Hvad er best practice ?

 

Håber at I kan hjælpe :-)

 

 

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej! 

 

Krediter konto 5520 og debiter konto 1330(Vareforbrug).

 

Kan sættes op automatisk via lagersystemet.

 

/Peter

Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Peter

 

Mange tak for dit svar :-).

 

Men når jeg nu ikke har lagermodulet, så skal jeg bogføre hver gang en vare går ud fra lageret via de konti du nævner ? (puha skal så lige have indhentet nogle fakturaer..)

 

Og det er vel indkøbsprisen inkl. fragt ?

 

Dvs. hvis jeg sælger varer for 3000,-kr. så er det følgende postering:

 

Konto 1330 Vareforbrug debet 3000,-kr.

Modkonto 5520 Varelager kredit 3000,-kr. 

 

Jeg er ret blank i regnskabsføring (så undskyld hvis jeg skal have pindet det ud ) - heldigvis har jeg min bogholder til at kigge med ;-)

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!



 



Går ud fra, at de 3000,- kr. er indkøbsprisen+fragt mv.



 



Hvis du ikke vil bruge lagermodulet, må du lave en fysisk optælling ultimo året, og så regulere dit



vareforbrug via differencen du får på varelagerkontoen(indkøbsværdi som er bogført på din varelagerkonto minus værdien for



den fysiske optælling) og du skal bruge samme indkøbspriser ved optælingen.



 



Hvis du ikke har nogen form for lagerstyring er dette nok den enkleste måde at gøre det på, men du har så ikke korrekte tal



i dit regnskab, medmindre du vil foretage f.eks. kvartalsvise optællinger/kvartalsvise reguleringer af vareforbrug/varelager, og dermed få korrekte

 

regnskabstal per kvartal.                                                                                                                                                                                       



 



/Peter



 



Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Tak igen Peter - det er herligt at få svar så hurtigt !

 

Reelt kan jeg vel tage saldoen fra 1010 Salg af varer m. moms og lave posteringen som nævnt ovenover f.eks. een gang årligt ? Jeg er ikke nervøs for svind i lageret da der kun er mig og det er hjemme. Og jeg bogfører selvfølgelig "Varer udtaget til privat" for sig selv.

 

Hmmm....

 

Indkøbsprisen er nemlig rigtig svær at beregne, Køb i Tyskland, dagskursen når der betales med Euro og så koster en vare jo mere pr.stk. hvis pakken ikke er fyldt op vægtmæssigt.

 

4 stk. af en vare pris 8000 + 300 fragt.

2 stk. af en vare pris 4000 + 300 fragt.

 

Sidstnævnte har jo 2 varer mindre at fordel fragten på.

 

Hvordan klares den smart når nu man ikke bruger lagerstyringsmodulet som jeg godt ved kan håndtere det ?

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

 

Ja...det må du kunne gøre.

 

For at forenkle prissætningen ville jeg bruge FIFO-metoden, altså de varer du får først ind går først ud ved et salg.

 

Dermed kan du prissætte dit varelager til seneste indkøbspriser, og skal ikke holde styr på indkøbspriser langt bagud

 

i tiden.

 

/Peter

Fra Kbh
Tilmeldt 12. Aug 06
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Bare en kommentar til lagerstyring. Ville det ikke være en fordel for dig at få en lagerstyringsmodul på? E-conomics laver gratis kurser i deres system hver 14. dag. Ring til dem og sig at du anvender deres system, men at du er i tvivl om at anvende modulet korrekt. De kan helt sikkert de vil hjælpe dig i gang. Jeg tror, at det vil være dig til gavn i længden!

mvh
Heine

"He who has begun his task is half way done. Have the courage to begin!"

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)