Hejsa, Jeg ved der har været et par tråde om dette emne, men de dækker ikke hele mit spørgsmål. Jeg starter egen virksomhed pr. 1. august. Indtil da har jeg været ansat som lønmodtager i et andet firma. Virksomheden er en enkeltmandsvirksomhed, og jeg starter med at betale løn ud til mig selv allererede den første måned, inden jeg ved om der overhovedet bliver overskud. Hvordan gør jeg det? Overfører jeg eksempelvis 25000 til min private konto og sætter 50% af til b-skat? Skal jeg sætte noget af til Ambi eller andet og i givet fald hvor meget? |
Enkeltmand løn midt i sæsonen
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
- 1
Det du gør er bare at overføre pengene og så sørge for at sætte penge af til t&s. Din skat skal først beregnes ud af det overskud du generer gennem hele året, når det bliver gjort op. Men sørg lige for at sætte nok af, hellere få en positiv overraske når du finder ud af at du har sat for meget af end lige pludseligt at stå i en situation hvor man skal punge ud med de penge man skulle leve for de næste 3 måneder. Mvh Peder |
Super. Tak for hurtigt svar. Vil det sige at jeg "kun" skal sætte 50% af til skat - mit merpsonfradrag? Ikke noget til Ambi eller andet? |
Men sæt dig ned og vurder din samlede årsindkomst. Og så regn ud hvor mange procent du skal ligge fra ud fra det. Mvh Peder |
Hej! Ja...du skal betale AMBI(8%) af virksomhedsoverskuddet. /Peter |
Jeg formoder, at "enkeltmandsvirksomhed" betyder, at det er en personlig virksomhed og ikke et selskab. I en personlig virksomhed er der ikke noget, der hedder "løn" til ejeren. Du kan kun udbetale overskuddet eller tilbagebetale indskudskapitalen (hvis du fx har overført penge til virksomhedens bankkonto). Dermed også sagt at din månedlige "løn" ikke skal debiteres i driften (som omkostning), men derimod på en mellemregningskonto (balancekonto). Derved er virksomhedens overskud, når året er gået ikke påvirket af af din "løn" og skatten kan herefter opgøres. Vedr. skat af "lønnen": I princippet skal du jo ændre din forskudsopgørelse, hvis du forventer et overskud i virksomheden, hvilket medfører, at du skal betale B-skatter. Forventer du overskud, men har ikke forskudsregistreret det, skal du vel for ikke at bruge for mange penge sætte nogle penge til side til skatten - hvor mange afhænger af eventuel anden indkomst. Forventer du IKKE et overskud (læs positiv skattepligtig indkomst) i din personlige virksomhed bliver der heller ikke nogen skat at betale. Håber det hjælper. |
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)