Vi har i flere omgange solgt til kommunale institutioner. Så længe du oplyser om dine handelsbetingelser, er det helt fjong!
Vær dog opmærksom på mange kommunale institutioner er nogle af de mest langsomme og slatne betalere der findes. Vi har bl.a. en flexjobber ansat i mit firma.
Den kommune der skal give os refusion for den ansatte er meget ofte 1-1,5 måned for langsom til at betale! Ikke noget at sige til at folk brokker sig over dårlige iværksættervilkår. Hvis ikke engang kommune og stat kan forstå vigtigheden af at have et godt likviditetsflow, hvem kan så?
Well.. der gik jeg vist i selvsving!
Bare oplys dem om betalingsbetingelser, så burde der ikke være noget! :)
Har også prøvet noget som Johannes tidligere. Jeg tror det er meget forskelligt hvilken kommune man rammer, men man jo rykke på det som så meget andet desværre :-)
Jeg bruger www.virk.dk til at indtaste fakturaer til det offentlige, hvilket er gratis.
Der er også en boks hvor du kan anføre betalingsfrist. Om så de forskellige instanser overholder den er så en anden sag og utrolig nok meget individuelt. Men mit indtryk er, at det hjælper at anføre denne betalingsdato.
Hvis man ikke gider at rode rundt med digital signatur, og gerne vil have noget ordenligt at arbejde i, så er sproom altså rigtig godt. Jeg fik det selv anbefalet af en af vores kunder, som ikke er en offentlig institution, og derfor har et af de EAN numre som virk.dk ikke kan sende til.
Man skal ikke logge ind med digital signatur, den huske hvem du er ved alm. login, og forudfylder de felter samt betalingsinformationer.
Du kan hurtigt søge efter virksomheder du tidligere har sendt til, det vil sige skal du sende til A kommune, så skriver du bare A og så kommer den automatisk frem = Du skal ikke udfylde alle mulige felter.
Sproom kostede penge til at starte med, men er nu gratis.