Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for kopiering af tekst fra anden hjemmeside

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 25. Sep 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Lad os antage, at jeg skal til at skrive et blogindlæg om søgemaskineoptimering. I den forbindelse søger jeg lidt rundt på nettet, og falder over følgende side: http://www.concept-i.dk/. På den finder jeg en masse relevant information, som jeg "stjæler" 4-5 linjer fra og sætter ind i mit nye blogindlæg.

Må jeg gerne "stjæle" 4-5 linjer, og i hvilket omfang skal jeg gøre opmærksom på det i mit eget blogindlæg? Er der nogen grænse for hvor meget jeg må "stjæle" (givet, at jeg har korrekt henvisning mm.). ?

Ps. Inden folk skyder mig, så har jeg ikke tænkt mig at skrive et indlæg om søgemaskineoptimering, og jeg har i øvrigt også købt seo-lex 11 ;)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 15:25
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Schlagzeilen:
Må jeg gerne "stjæle" 4-5 linjer

Nej. Men du må gerne omskrive dem med dine egne ord.

Schlagzeilen:
Er der nogen grænse for hvor meget jeg må "stjæle" (givet, at jeg har korrekt henvisning mm.).

Ja... du må "stjæle" 0 ord.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 15:27

Hvis du får en advokat på nakken, så er det en god ide at have fulgt denne guide fra kulturministeriet om god citatskik

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 15:28

spørg personen du vil låne fra, før du gør noget, så er du på den sikre side :)

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra N/A
Tilmeldt 31. Jul 11
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 15:30

Du må aldrig stjæle tekst. Men du må godt citere, men følg de "guides" der findes for dette.

Et eksempel:

Ophavsretloven § 22

Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet.

Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=129901 

Dette citat er ok, fordi at det belyser noget konkret. Men jeg må ikke kopiere hele ophavsretloven ind. Med andre ord, så skal det begrænses mest muligt.

Jeg er dog med på holdet der siger omskriv det. Hvis du vil citere, fordi at det giver noget trust så spørg personen om lov.

Tilmeldt 25. Sep 10
Skrevet kl. 15:31

Ok, tak for det.

På fx Ekstra Bladet ser man ofte, at der bare står "kilde jenshansen.dk" når de har citeret noget. Må de så heller ikke det?

Tilmeldt 25. Sep 10
Skrevet kl. 15:34

Og har der været nogen domstol sager på området?

Fra N/A
Tilmeldt 31. Jul 11
Skrevet kl. 15:39

Schlagzeilen:

Ok, tak for det.

På fx Ekstra Bladet ser man ofte, at der bare står "kilde jenshansen.dk" når de har citeret noget. Må de så heller ikke det?

Man må godt citere, men der er regler for det.

EB.dk må godt skrive en artikel om noget en eller anden har skrevet på FB, og så citere det personen har skrevet på FB.

Edit: I hvert fald så længe at det er åbne og offentlige profiler

Tilmeldt 25. Sep 10
Skrevet kl. 15:50
Fra N/A
Tilmeldt 31. Jul 11
Skrevet kl. 16:01

Schlagzeilen:

Mala:

Et eksempel:

Ophavsretloven § 22

Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet.

Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=129901 

Så langt er jeg med, men må jeg gerne i stedet for Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=129901 skrive kilde: retsinformation.dk ?

Jeg ville nok skrive "Kilde: Retsinformation,dk" sådan et det er et link til der hvor det står. Dels fordi at du citere fra den side, og dels for at brugeren skal kunne finde originalt materialet.  

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)