Lad os antage, at jeg skal til at skrive et blogindlæg om søgemaskineoptimering. I den forbindelse søger jeg lidt rundt på nettet, og falder over følgende side: http://www.concept-i.dk/. På den finder jeg en masse relevant information, som jeg "stjæler" 4-5 linjer fra og sætter ind i mit nye blogindlæg.
Må jeg gerne "stjæle" 4-5 linjer, og i hvilket omfang skal jeg gøre opmærksom på det i mit eget blogindlæg? Er der nogen grænse for hvor meget jeg må "stjæle" (givet, at jeg har korrekt henvisning mm.). ?
Ps. Inden folk skyder mig, så har jeg ikke tænkt mig at skrive et indlæg om søgemaskineoptimering, og jeg har i øvrigt også købt seo-lex 11 ;)
Dette citat er ok, fordi at det belyser noget konkret. Men jeg må ikke kopiere hele ophavsretloven ind. Med andre ord, så skal det begrænses mest muligt.
Jeg er dog med på holdet der siger omskriv det. Hvis du vil citere, fordi at det giver noget trust så spørg personen om lov.
Jeg ville nok skrive "Kilde: Retsinformation,dk" sådan et det er et link til der hvor det står. Dels fordi at du citere fra den side, og dels for at brugeren skal kunne finde originalt materialet.