Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

APS indskud, lån eller privat

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Feb 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg  er i den situation at jeg skal have oprettet mig et APS selskab. I den sammenhæng har jeg søgt frem og tilbage på nettet men ikke kunne finde et endeligt svar på følgende.

Jeg er i tvivl omkring hvad der bedst kan betale sig med indskud på de 80.000 kr.

Kan det betale sig for mig at låne de 80.000 privat og inskyde dem i selskabet, eller kan det bedre betale sig at låne 80.000 i selskabet med sikkerhed i f.eks. fast ejendom som dermed kan afdrages i virksomheden. Der må være en række skattefordele ved at låne i virksomheden?

På forhånd tak.

Mvh. Daniel

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:42

Problemet er, desværre, at virksomheden ikke kan optage et lån før det er stiftet. Desuden kan du være ret sikker på at det bliver svært at låne til din anpartskapital uden at hæfte personligt for den :-)

Hvis ikke du har de 80k er det bedste du kan gøre, efter min overbevisning, at stifte et enkeltmandsselskab og bruge det næste år på at oparbejde anpartskapitalen, og så kan du lave en såkaldt skattefri virksomhedsomdannelse til næste forår. På den måde kan du skattefrit "tjene" din anpartskapital (obs: Du skal vidst nok betale selskabsskat ... men det er detaljer som jeg ikke lige har styr på, og du skal under alle omstændigheder bruger en revisor for at lave omdannelsen).

Noget andet er at hvis du første år bruger penge på f.eks. en bil, produktionsudstyr el. lign. så kan en vurdering af værdien på det indgå som en del af din kapital.

- Dengang jeg startede var der mulighed for at henvende sig til sit lokale væksthus og få en gratis rådgivningstime med en advokat og en revisor, det var måske noget du skulle overveje? :)

Tilmeldt 29. Feb 12
Skrevet kl. 12:48

Okay, det giver selvfølgelig mening mange tak for den hurtige tilbagemelding Smile, jeg vil få undersøgt mulighederne for en rådgivningstime.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46624
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:50

Du må ikke låne af dit selskab - aktionærlån er ulovlige - Dit ApS skal ha startkapitalen til rådighed som ApS kapital ved stiftelsen. 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Feb 12
Skrevet kl. 12:55

Hej John

Det var heller ikke det jeg havde tænkt mig, jeg spurgte blot om man kunne optage et banklån i virksomheden på de 80.000 som skal være indskud til APS. Men som Mikkel skriver kan det selvfølgelig være et problem at optage et lån i en virksomhed som endnu ikke er oprettet.

Mvh. Daniel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46624
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:31

Daniel Kim:
jeg spurgte blot om man kunne optage et banklån i virksomheden på de 80.000 som skal være indskud til APS.
Præcis - du kan jo ikke optage et banklån i en virksomhed der ikke er oprettet endnu - men jeg tror stadigt ikke jeg fatter tanken - for skulle virksomheden så stille din private ejendom til sikkerhed  - når det er du som ejer ejendommen og ApS som en helt anden selvstændig juridisk person - og hvordan ville du rent praktisk udforme det?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 14:32

Hallo.... !!!   Lad os lige spare lidt penge Smile

Hvis du har fast ejendom hvor der er 80000 i friværdi, så kan du jo bare indskyde denne friværdi som aport indskud (aportindskud=du kan indskyde værdier svarende til 80 000 istedet for at indskyde penge)

Du kan evt. lave et ejerpantebrev på 80 000 i din ejendom og indskyde dette.  så slipper du helt for at låne penge.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)